Sunday, March 28, 2010

Kereta 101 : Kalau Tak Reti Guna, Baik Naik LRT Saja!




Ini lah column switch namanya. Reti Pakai??


Aku ada sedikit masalah dengan pemandu-pemandu kereta di Malaysia, umumnya di kawasan sekitar Lembah Klang ini. Ramai yang tidak reti-reti menggunakan column switch dengan betul. Tak tahu apa column switch? Itu lah benda alah yang mengeluarkan lampu kelip-kelip di tepi body kereta korang. Itu pun kalau korang reti guna. Bila guna nanti lampu berkelip. Bila lampu berkelip, orang lain tahu yang korang nak masuk laluan depan aku. Bila aku tau korang nak masuk, aku bagilah jalan. Pendek kata, bagilah turn signal.

Itu pun susah ke?

Aku rasa, nak buat cadangan kepada kilang automotif sedunia, untuk mansuhkan column switch kat kereta-kereta baru sebab ramai yang tak reti-reti nak guna. Paling kurang pun guna masa nak dapat lesen kereta saja.

Aku tak pasti apa masalah pemandu-pemandu ini. Road bully? Hebat sangat? Nak tunjuk macho? Tangan tengah raba awek tak sempat nak pasang signal? Guna handphone ketika memandu? Oh please, semua orang hendak memandu dan sampai ke destinasi dengan cepat. Tapi bawak lah dengan penuh beradab. Tak ada kesedaran sivik lansung. Apatah lagi kereta Honda Civic.

Kesimpulannya,

Related Posts with Thumbnails