Sunday, May 16, 2010

Nihongo 101 : Selamat Hari Sensei

Selamat Hari Guru kepada semua guru-guru di Malaysia. Tanpa jasa anda semua, siapalah kami. Hebat sangat jasa seorang guru kepada murid-murid terutamanya yang betul-betul berdedikasi dalam mendidik anak murid mereka. Bukan yang jenis jual produk kat bilik guru, atau lebih fokus kepada duit mengajar tuition dan sebagainya.

Apa pun, setelah sekian lama tiada segmen Nihongo 101, aku nak kongsi perkataan berkaitan dengan hari guru. Sebelum kita kenal perkataan yang aku rasa ramai sudah tahu, mari kita belajar perkataan pelajar dulu. Pelajar dalam bahasa Jepun ialah "gakusei".


Sudah tentu perkataan yang pertama bermaksud guru. Dan sangat common dalam bahasa Jepun. Iaitu "sensei". "Sensei" bermaksud cikgu/guru. Tak kiralah apa saja yang diajar, tetap di gelar "sensei".


Ok, ringkas saja kali ini. Tak cukup masa nak karang lebih panjang. Hehe.

Tetapi sebelum itu, sempena dengan sambutan Hari Guru, aku nak ucapkan Selamat Hari Guru kepada semua guru-guru yang pernah mengajar aku dari :
  1. Tadika Anne (kalau tak silap eja)
  2. Taska dekat Taiping
  3. S.R.K King Edward VII Taiping
  4. S.R.K St. John (1), Bukit Nanas
  5. St. John's Institution, Bukit Nanas
  6. S.M.K Anderson Ipoh
  7. Ambang Asuhan Jepun, Universiti Malaya
  8. Shinshu University, Japan

Jasa kalian amat aku hargai.
先生達へ、今まで色々ありがとうございました!
[Kepada semua sensei, terima kasih atas segala-galanya selama ini]

Dah cuba FormSpring FTN? Malu bertanya sesat dalam blog!

Related Posts with Thumbnails