Good Morning, Salam to all! Entri kali ini bermula dengan satu petikan komen di blog automotif terkenal Malaysia iaitu Paultan.org. Ini ada antara komen yang muncul di entri Paultan mengenai gambaran Waja Replacement Model hasil Theopilus Chin seperti yang aku ceritakan dalam entri sebelum ini. Lebih-lebih lagi apabila Buletin Utama TV3 semalam, melaporkan tentang kehadiran kereta testing model itu di jalan raya Malaysia.
Antara komen-komen "bernas" terpilih :
i bet Proton will do what they are pro – ruin the good thing
ruin the engine, ruin the interior & exterior design, ruin the safety, ruin the features, ruin the price, and eventually, screwed up Malaysian.
25 years Proton been good at ruin things, 2010 won’t be the exception, not even Mitsubishi offered such good platform, architecture & engineering.
shame on you, Proton. - LauCN
why can’t proton design their own car. i mean.. seriously .. dun tell me proton holdings have not even a single person in their company to say : hey, we are bigger in sales compared to Mitsubishi.. time for us to beat them..
dont you proton holdings think that as a driver, we don’t want a car to be similar lookings to a lancer yet less powerful and equipped ?????????????
came on… 25 years man!!! and you are still buying design… seriously ????????? - Noob
Ramai yang menggunakan kesempatan sambutan 25 tahun PROTON sebagai asas komentar mereka. Apakah kehadiran model ini disebabkan PROTON ketandusan designers dan idea untuk model baru? Berdasarkan laporan berita, dan maklumat di blog-blog automotif yang aku baca projek ini adalah satu kerjasama antara PROTON dan Mitsubishi, dan model ini adalah salah satu "badge engineering". Ia merupakan satu automotive term yang biasa digunakan oleh banyak syarikat automotif antarabangsa seperti Volkswagen, FORD, Mazda, Toyota, Subaru dan banyak lagi termasuklah Perodua.
Dipetik dari laman wikipedia.org
Badge engineering is a term that describes the rebadging (that is, the replacement of the branding trademark) of one product (especially cars) as another. Due to the high cost of designing and engineering a totally new model, or establishing a new brand (which may take many years to gain acceptance), it is often more cost-effective to rebadge a single product multiple times.
Untuk mudahkan cerita, mari aku kasi contoh. Cuba perhatikan ketiga-tiga gambar kereta model MPV ini. Ia adalah model MPV yang dikeluarkan oleh tiga syarikat automotif terkenal tetapi mempunyai platform dan body yang sama. Cuma bahagian bumper depan dan belakang diubah sedikit. Model ini adalah kerjasama antara Volkswagen, Ford dan SEAT. Ini adalah "badge engineering" dan ia adalah satu kerjasama automotif yang menguntungkan kedua-dua pihak.
Ford Galaxy
SEAT Alhambra
Volkswagen Sharan
Contoh lebih dekat lagi dengan kita, tengok sajalah PERODUA. Syarikat automotif tempatan yang mengamalkan "badge engineering" pada model-model keluarannya. Tahukah anda model seperti Myvi itu dikongsi oleh 4 syarikat automotif berlainan? Asal Myvi ialah Toyota Passo, dinamakan Boon bagi model Daihatsu, Subaru juga mengambilnya sebagai Justy dan Perodua sebagai Myvi. Ini pun dinamakan "badge engineering".
Model asal : Toyota Passo
Daihatsu Boon
Subaru Justy
Perodua Myvi
Aku sebagai peminat automotif, aku tak rasa langkah ini membuatkan PROTON bergerak ke belakang. Seperti yang dilaporkan, ia sekadar mengisi line-up model PROTON sedia ada. Kalau syarikat lain boleh berjaya lakukannya, apa salah PROTON mencuba. Dan pastinya kehadiran Model Gantian Waja akan merancakkan lagi industri automotif tempatan. Sedih tengok feedback orang setiap kali Paultan buat post tentang PROTON. Tak kiralah tentang apa sekali pun. Balik-balik ulang kisah "power window" yang sudah tidak lagi berlaku sekarang. Sekurangnya tidak berlaku macam ini. Percayalah, mereka yang ramai komplen ini lah yang akan beratur membeli kereta itu nanti.
p/s : terpanjang pula entri ini. Pantang cerita tentang automotif..dah minat..haha
Sessi soal jawab di FormSpring FTN!
8 feedbacks:
geng ... byk2 entry ko . ini yg aku rase the best!
oh begitu, baru ku paham.
bagus. aku takkan tahu kalau xbace from this blog.wahahaha! thanks
aku juga baru faham.
the problem is, proton/perodua are immitating/buying designs from other car manufacturers, BUT the car still costs a bomb.
u gotta admit, the local cars are priced ridiculously, considering the designs, the safety features, etc.
so no wonder people rage over the issue. malaysian car manufacturers just suck. but what choices do we have? they taxed the imported cars too much, not many malaysians could afford.
price of cars is another issue. Itu aku tak mahir nak explain. Price ada kena mengena dengan tax and so on.
Sama macam yang berlaku di Korea dan Jepun. Their Gov protect their local car makers. Sebab itu we can hardly see foreign cars dekat Korea & Japan.
Really Great Car with images........
WOW......
Thanks for share....
Andhra News
kereta malaysia jadi kebanggaan
Karnival Pennzoil Ride It Right Malaysia | Banteras Gejala Mat Rempit
Post a Comment
Sila komen dengan bernas dan pandangan korang amatlah dialu-alukan