Thursday, August 12, 2010

Korek Hidung Tak Batal Puasa, Tapi....

Photobucket
Agak-agak juga la brader



Kalau gaya korek hidung lepas tu makan macam pakcik Joachim Lowe ini, dah kira menjamah tahi hidung. Rasanya sudah tiada kompromi lagi. Sumpah geli.

Tetapi kepada kawan-kawan yang masih musykil lagi, mengorek hidung atau telinga tidak membatalkan puasa. Kerana ia bukanlah saluran makanan dan tiada benda fizikal yang masuk ke dalam perut. Walaupun begitu, koreklah hidung dengan berhemah, tak perlu terlalu syok sampai muka pun stim. Lebih baik kalau dapat mengelakkan diri daripada mengorek hidung di siang hari. Kan elok gitu.

+ + + + + + +

Rujukan :

Puasa tidak terbatal dengan meletakkan jari ke dalam telinga/hidung atau kerana membersihkannya dengan cotton pad atau dengan larutan. Memandangkan tiada yang dapat meresap melalui gegendang telinga dan sampai kepada kepala, yang mana ianya juga bukan organ menerima makanan yang menyuburkan tubuh badan. [rujuk: ibnuinsanhttp://www.islamonline.net ]

kalau salah tolong betulkan ya.

Sessi soal jawab di FormSpring FTN!

4 feedbacks:

cik SHABAH said...

dah lama konpius pasai perkara ni.tenkiu atas info nye =)

Hazzy Ishak said...

agaknya tu resepi kejayaan dia kot.hehe

armouris said...

info tentang korek telinga di SIHAT SELALU - Bahaya Korek Telinga

Tun Teja said...

ade terbaca minggu lepas kat soal jawab agama,lps tu bile cakap kt kawan diorang xcaye...seb baik ade fakta bleh menguatkan lagi..

Post a Comment

Sila komen dengan bernas dan pandangan korang amatlah dialu-alukan

Related Posts with Thumbnails