Tuesday, February 2, 2010

Di Luar Kotak #3 - Lagi-lagi Facebook

Facebook. Lagi-lagi Facebook. Boleh dikatakan semua orang ada akaun Facebook. Bukan setakat remaja, mak bapak remaja pun sudah ada akaun Facebook. Facebook juga merupakan salah satu medium promosi yang paling efektif. Tidak kira menjual produk, mempromosi syarikat, menghebahkan tentang acara/konsert, buat parti liar pun ada. Pendek kata, macam-macam boleh dilakukan di Facebook. Main game merepek-repek pun di Facebook (aku pun pada mulanya terpengaruh, tapi sudah muak).

Pada aku, tujuan membuka akaun Facebook pada mulanya sama seperti alasan aku membuka akaun Friendster dalam tahun 2003 lalu. Untuk keep in touch dengan kawan-kawan sekolah. Jadi, aku pun membuka akaun Facebook (kalau tak silap 2 tahun lalu). Terbukti Facebook lebih hebat dari Friendster. Bukan setakat kawan-kawan di universiti, sampai ke zaman sekolah rendah pun dapat jejak kasih.

Tetapi, sejak timbul berita mengenai Facebook tak kira dari luar negara mahupun di Malaysia, aku sudah mula risau dengan "kehebatan" Facebook ini. Contoh paling terbaru, kisah "Hate Pages" atau group benci artis ataupun sipulan-sipulan. Tak apa, nanti aku ulas mengenai fenomena ini di entry seterusnya.

Apa-apa pun, aku nak senaraikan serba-sedikit perkara yang aku tak suka mengenai Facebook.

1. User tidak diberi penerangan jelas mengenai privacy setting ketika membuka akaun Facebook.

You hereby grant Facebook an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, fully paid, worldwide license (with the right to sublicense) to (a) use, copy, publish, stream, store, retain, publicly perform or display, transmit, scan, reformat, modify, edit, frame, translate, excerpt, adapt, create derivative works and distribute (through multiple tiers), any User Content you (i) Post on or in connection with the Facebook Service or the promotion thereof subject only to your privacy settings or (ii) enable a user to Post, including by offering a Share Link on your website and (b) to use your name, likeness and image for any purpose, including commercial or advertising, each of (a) and (b) on or in connection with the Facebook Service or the promotion thereof.

bermakna, segala maklumat yang terdapat dalam akaun korang boleh diguna oleh Facebook untuk tujuan komersil dan pengiklanan. Bayangkan gambar-gambar peribadi korang digunakan untuk iklan di US misalnya. Kepada yang lebih "daring", bayangkan gambar-gambar seksi clubbing korang tu digunakan untuk iklan "murahan" di US? Silap-silap, iklan ubat kuat terpampang wajah korang..melompat tak? Ini mungkin terlalu umum, tapi tidak mustahil berlaku kan?

info : TOS ini mungkin sudah berubah, tetapi harus diingat, tidak kita Facebook atau apa-apa site sekalipun, apa yang korang "upload" ke web boleh diguna pakai oleh sesiapa saja. Pastikan kita berfikir dulu kandungan yang hendak di "upload".

2. Aku tak suka orang "tag" gambar yang tiada kaitan lansung dengan aku. Mula-mula mungkin kelakar, tapi kalau melebih sangat pun jadi menyampah. Terpaksa aku remove semua tag sebab rimas.

3. Ini ada kaitan dengan no.1, bila maklumat peribadi kita semuanya nak dipaparkan. Secara "detail" pula. Tarikh lahir, no. telefon, alamat rumah, tempat kerja, nama semua ahli keluarga pun nak bagitau satu dunia. Kena ingat, Facebook ini bukan setakat access di Malaysia saja, seluruh dunia boleh tahu maklumat peribadi kita. Banyak kes yang boleh dikaitkan dengan isu ini.

Contoh 1: Kes pekerja dipecat akibat status Facebook. Lain kali kalau ada masalah di pejabat, tak perlu lah "announce" di Facebook. Apatah lagi kalau ada melibatkan nama individu seperti Bos anda. Dengan bijaknya dia menulis nama tempat kerjanya dengan jelas di dalam maklumat peribadi. Jadi, bila kantoi kena pecatlah jawabnya.

Contoh 2: Kes cerai akibat main kayu tiga di Facebook. Boleh rujuk entry sebelum ini.

Apapun, berhati-hatilah dengan kebebasan internet. Tidak kira Facebook, Friendster dan lain-lain, semuanya perlu berwaspada bila berinteraksi tanpa sempadan. Sekali-sekala berfikir tentang akibatnya, menakutkan juga. Sekali tersilap langkah buruk padahnya.


Apa yang aku merepek tentang Facebook ni? Mungkin belum sampai idea blogging bulan Februari lagi..hehe

0 feedbacks:

Post a Comment

Sila komen dengan bernas dan pandangan korang amatlah dialu-alukan

Related Posts with Thumbnails