Thursday, February 18, 2010

Krone dalam Kehidupan Sehari Dua


(gambar ihsan google)

Kronisme :
Favoritism shown to old friends without regard for their qualifications, as in political appointment to office.

Nepotisme :
Favouritism shown to relatives or close friends by those with power of influence.

Kronisme dan Nepotisme (kita pendekkan jadi KroNe je lah).
Katanya, ahli politik di Malaysia ni kuat mengamalkan dua perkara tersebut. Betul ke? Apakah Kronisme dan Nepotisme ini sinonim dengan ahli politik saja? Tidak dinafikan kedua-dua amalan ini adalah salah. Tapi sedar tak sedar, sebenarnya ramai yang mengamalkan KroNe ni dalam kehidupan seharian. Budak-budak pun mungkin sudah praktikkan KroNe ni.

Contoh-contoh amalan Krone dalam kehidupan.

Contoh 1:
Pakcik A mendapat surat saman akibat melebihi had laju 110km/j di Lebuhraya Plus KM223 arah Utara. RM300 harga saman. Maklumlah musim cuti. "Buat ape aku nak bayar saman..aku bawak 130km/j jek, bukan laju pun!" fikir Pakcik A. Lalu dia menelefon sepupunya yang bekerja sebagai Polis Trafik. Kawtim punya kawtim, settle on the phone. Jadi, Pakcik A tak perlu bayar saman RM300. Happy Ending untuk Pakcik A. Duit tu boleh digunakan untuk membeli bodykit ganas keretanya. "Lebih laju lagi tahun hadapan!" azam Pakcik A tu.

Contoh 2:
Mamat Y teringin benar nak bawak awek bukan mahram kesayangan dia menonton konsert Akim Bengang tu sempena anniversary diorang. Tapi duit dalam poket jeans bundle dia cuma ada duit cukup untuk tiket seorang saje. Mamat Y teringat yang kawan dia merupakan promoter konsert tu. Jadi dia sms kawan dia "Weh, takkan xde tiket murah rege member kut? kalau free lagi best. Ko ler kawan dunia akhirat aku." Sambil mengharapkan keajaiban, sekali Mamat Y menjerit keriangan bila mendapat sms "Ada 2 tiket lebe, jumpa aku @McD..jgn lupa prosperity bgr set large."

Contoh 3:
Makcik A nak beli sebiji Ferrari macam CEO Sani Ekspress tu. Modena kalau tak silap. Kaler nak merah menyala. Nak beli hadiah untuk diri sendiri. Al-maklumlah, usahawan berjaya..yang jual water filter tu..yang ada aura tu. "Syukur, Alhamdulillah". Salesman cakap Makcik A ni kena tunggu giliran. Kereta limitedlah katakan. Waiting lama sikit. Jadi Makcik A tak puas hati lalu masuk terus ke dalam pejabat Manager dan demand fast delivery untuk kereta pilihan hati dia. Nama pun ada pertalian, lalu Manager tu cakap, "Untuk you darling, I swap nama u dengan customer yang ni. So kereta ni you dapat dulu yer..". Laa Laki dia ke towkey kereta. Ces!

Banyak lagi contoh amalan KroNe dalam kehidupan kita ini. Takde bezanya kita dengan ahli politik. Cuma value dan jumlah je berbeza. Eh ye ke?

Apapun, dalam apa jua perbuatan kita dalam kehidupan seharian, buatlah dengan ikhlas. Niat pun kena betul. Kalau tidak tak tenteram tido malam weh..


p/s : takde kena mengena dengan yang hidup ataupun mati.

0 feedbacks:

Post a Comment

Sila komen dengan bernas dan pandangan korang amatlah dialu-alukan

Related Posts with Thumbnails