Thursday, February 11, 2010

Ke Blog atau Tidak Ke Blog

Jangan keliru. Tajuk itu adalah direct translation dari "To Blog or Not To Blog"

Apakah tujuan kita blogging? Duit semata-mata? Kepuasan diri? Lepaskan stress belajar atau bekerja? Atau sekadar hobi? Tak lupa juga yang bergantung kepada blogging sebagai sumber pendapatan utama.

duit ni dari ATM machine kut

Walau apa sekalipun niat kita, gunakanlah platform blogging untuk kebaikan. Aku sendiri sudah blogging sejak 2004. Walaupun blog itu sudah tidak lagi aktif, ia lebih kepada "stress outburst" aku ketika zaman belajar dulu. Rasanya ketika itu aku lansung tidak tahu tentang blogmoney, mungkin tidak wujud lagi ketika itu.

dulu aku stress tapi takde la sampai baling laptop


Apa yang nak aku tekankan di sini, nampaknya kewujudan Nuffnang, Adverlerts, Chitika, Adsense dan lain-lain membuka peluang kepada semua orang untuk menjana pendapatan. Jangan terkejut kalau budak-budak sekolah pun sudah tak perlu minta wang saku dari ibu bapa kerana boleh dapat berganda-ganda dari blogmoney. Mungkin dah tak thrill minta wang dari ibu bapa macam dulu-dulu. Teringat nak beli burger BigMac pun menggigil nak minta wang. Sekarang mungkin tidak lagi. Jangankan burger, PSP, PS3, malah DSLR pun celah gigi je bayar.

sedang mencuba nuffnang

Terus-terang aku katakan di sini, blog ini wujud atas sifat ingin tahu aku. Nuffnang aku sudah daftar lebih awal dari blog ini. Cuma aku lansung tidak tahu tentang selok belok blogging sehinggalah menonton Projek Alpha Nuffnang. Cerita-cerita dari BeautifulNara, RedMummy, Kennysia dan lain-lain memang mengujakan aku. Awalnya di akaun Nuffnang aku cuma ada 0.20sen beberapa bulan. Walaupun aku belum ada peluang merasakan cek betul-betul dari Nuffnang, tapi aku sudah faham konsep blogmoney.

Aku bukan pro-blogger, bukan heavy nuffnanger, bukan earn master. Aku rasa nak letak tips-tips blogging pun, mostly semua sudah tahu. Dan kebanyakannya copy/paste dari unsur yang sama.

agaknya mampu ke capai macam ni?

Jadi mari blog dengan berhemat, elakkan posting "kontroversi".Aku nak tengok berapa lama yang akan aku perlu untuk mendapat 1st check dari Nuffnang.. hehe


Gambar dikutip dari Google dan hakmilik sepenuhnya pemilik gambar tersebut. Harap Maklum

0 feedbacks:

Post a Comment

Sila komen dengan bernas dan pandangan korang amatlah dialu-alukan

Related Posts with Thumbnails