Showing posts with label Blogger. Show all posts
Showing posts with label Blogger. Show all posts

Wednesday, August 11, 2010

Sepanjang Bulan Ramadhan Ini

Entri blog yang bakal menjadi taruhan para bloggers bulan ini terdiri daripada :

1. Entri Hangit dengan kemunculan gambar-gambar makanan dan minuman yang melazatkan walaupun tajuk lansung tiada kaitan.

2. Entri mengenai suasana Bazaar Ramadhan di kawasan masing-masing, yang minat fotografi mesti banyak gila gambar. Especially yang duduk di area KL, dan Shah Alam. Bazaar Ramadhan kat sana kat happening dan banyak gerai.

3. Entri wajib - juadah berbuka hari-hari. Macam-macam kuih akan muncul. Dan aku pun bakal menggunakan pendekatan ini untuk update blog kut. Haha, don't worry aku hanya makan 1 satu jenis kuih sepanjang bulan Ramadhan dahulu. Sebab itu favourite. Cuba teka kuih apa..

4. Entri pengalaman berpuasal.Paling banyak cerita waktu kecil. Walaupun macam dah tulis tahun sebelumnya, mesti ada yang akan tulis lagi benda yang sama tahun ini. Versi 2010 barangkali. Kalau dulu sekadar tulis, kali ini mungkin dengan imej bergambar dan video..hehe

Haa, itu la kut barangkali favourite theme yang menjadi pilihan para bloggers di musim puasa ini. At least ada juga idea nak update blog nanti. Tunggulah kalau aku dapat singgah bazar ramadhan petang ini, pasti ada entri tentang kuih kegemaran aku nanti.


1 Ramadhan 1431 : Waktu Berbuka bagi Zon 1 : Petaling Jaya/Shah Alam = 7.28pm


Sessi soal jawab di FormSpring FTN!

Saturday, July 17, 2010

Calon-calon Pembaca Blog Terbaik





Calon-calon pembaca blog terbaik adalah..


Adakah anda terpilih untuk hari ini?

Saturday, June 5, 2010

Layout Baru Blog : Pendapat Anda?

Salam semua! Di hari Jumaat yang mulia ini. Korang perasan tak? Takkan tak perasan kut? Akhirnya aku ambil keputusan tekad menukar layout blog. Walaupun guna yang sedia ada di web (ye aku tak sepandai dulu tentang HTML codings), aku puas hati dan rasa seronok nak tulis di blog. Sebab dah berwajah baru, awal-awal seronok lah kan? Sama macam beli handphone..lama-lama bosan juga. Haha.

Ok, atas maklum balas dari rakan-rakan blogger macam Jard, Mat Joe dan lain-lain aku membuat keputusan untuk revert kembali guna comment system yang sedia ada di blogspot. Sepatutnya lebih pantas dari disqus (kalau korang tak komen siapp!)

layout lama FTN

Selain remove disqus, aku sudah ubah shoutbox guna script hide/un-hide kat tepi untuk kurangkan serabut di sidebar. Selain itu, lighter blog header..aku guna transparent gif, jadi saiznya amat kecil sekali. Sepatutnya loading time kurang sedikit (nasihat dari kak jie). 

Jadi bagaimana pendapat korang? Sesuai tak?


Dah cuba FormSpring FTN? Malu bertanya sesat dalam blog!

Thursday, June 3, 2010

Perlukan Bantuan Tentang Blogspot



Ok geng, aku baru saja menukar template blog FTN. Baru je tadi. Fresh lagi..tak sampai 3 jam. Tujuan utama aku tukar ialah nak remove disqus plugin dan revert kepada original blogspot comment system. Tetapi, aku sedang menghadapi situasi link untuk comment sudah hilang.

Bila aku test template ini di "test blog" aku, semuanya ada termasuk link comment itu. Bila aku duplicate seluruh HTML ke blog ini, bahagian comment saja yang tiada. Jadi, kalau ada yang mungkin memahami situasi yang aku hadapi sekarang, harap dapat bantu.

Tinggalkan komen di shoutbox, atau pun tweet aku di FTNer

Terima kasih kerana sudi membaca rintihan malam jumaat ini. Heeehe

+ + + + + + +

UPDATE :
Terima kasih semua, aku sudah berjaya selesaikan dilema comment :)
Now to complete the transformation.

Dah cuba FormSpring FTN? Malu bertanya sesat dalam blog!

Friday, May 28, 2010

Cara Terbaik Remove Disqus? Tolong Ajar Please Please Please



Salam kepada readers blog FTN. Selamat bercuti. Hari ini aku ada satu permintaan. Ini permintaan dari dasar hati yang tulus ikhlas. Dah lama dah sebenarnya, aku nak remove Disqus plugin daripada blog ini. Tapi aku kurang mengerti, al-maklumlah kurang bijak dalam coding. Ada yang kata, buat saja template baru. Itu jalan mudah buang disqus.

Tapi kalau ada cara-cara yang lain, tanpa perlu tukar template ada tak? Sekiranya ada, sudi-sudikanlah ajar aku ya. Aku tau ada ramai yang pakar di luar sana.


Dah cuba FormSpring FTN? Malu bertanya sesat dalam blog!

Wednesday, May 26, 2010

Kenapa Aku Tak Boleh Baca Blog Lizarazak.com?

Pagi yang gelap. Betul-betul gelap. Sedang hujan di luar sana. Kalaulah aku kerja di kilang buat tilam, sudah tentu aku pergi ke testing lab..tidur pun best wooo.

Anyway, pagi-pagi sudah "bloody full" betul. "Bakayarou" kalau orang Jepun cakap. Aku baru saja beria-ia nak baca entri gampang di blog Lizarazak. Tapi aku dihampakan oleh ejen jahat di ofis aku yang block website Lizz. WTF (baca=wadefak), apahal pula blog Lizarazak masuk kategori gambling ni?? Why? why?..Tell me whyyyy. Ada kena mengena dengan isu lesen perjudian yang bodoh tu ke?

Lizz, macamana boleh kena detect blog kamu sebagai kategori gambling? Ini satu tuduhan tak berasas. Aku tak pernah pergi gamble kat blog Lizz, walaupun kadang-kadang aku gamble je bagi komen. Ces, tak puas hati betul. Tak pasal-pasal aku digagalkan nak membaca blog yang best. Terpaksa lah aku tunggu sampai balik rumah nak tahu apa kisah entri gampang tu.

Ah, suspen gila. Macam awek-awek budak sekolah menengah yang tertunggu keputusan AF8 hari tu. Tapi semua pun dah tahu yang si Shahir tu menang kan?


Lizz, aku sangat down tak dapat baca dan komen entri gampang tu. Teruja nak tahu isi kandungannya. Nanti balik rumah aku pasti baca. Lepas baca aku pasti tinggalkan komen.

Baca blog Lizz di lizarazak.com ye. Jangan risau, tiada unsur negatif di sana. Cuba network aku je block blog blogger bernama Lizz.. (eceh macam tongue twister pula)

Dah cuba FormSpring FTN? Malu bertanya sesat dalam blog!

Tuesday, May 25, 2010

I wanna watch Toy Story 3

It's here!! Finally!!

Oh, yes. It's finally here!! It's the 3rd installment of Toy Story 3!! Aku pasti mahu tonton. Pasti, pasti! Antara filem animasi yang menjadi favourite aku sejak pertama kali di tayangkan pada 1995! Sudah 15 tahun berlalu dan kini Toy Story muncul lagi dengan bahagian ke-3!

Tak sabar nak menonton semua watak-watak termasuk yang kekal sejak Toy Story pertama seperti Buzz Lightyear, Woody, Rex, Mr. Potato Head dan banyak lagi. Dalam Toy Story 3, lebih banyak lagi karakter baru akan muncul. Antaranya Bookworm, Strech, Ken, Lots-o'-huggin'-bear, Chunk dan banyak lagi. Rasanya ada 13 karakter baru dalam Toy Story 3 nanti.

Yang pastinya, dalam banyak-banyak 13 karakter tersebut, aku nak tengok gelagat Stretch. Kalau tengok stretch ini rupanya seekor sotong. Dan pasti ada boleh buat streching dengan baik. Haha. Teringat permainan zaman kanak-kanak aku dulu. Sama seperti stretch, tapi boleh melekat di dinding. Bila baling, dia akan melekat dan perlahan-lahan jatuh. Walaupun tak ada rupa macam Stretch, tapi aku tak boleh lupa bagaimana keadaan syiling rumah yang penuh dengan benda alah tu. Bergantungan, tunggu saja nak jatuh.

Stretch...good for stress release! Haha


Ini pun nampak macam menarik. Pasti ada lawak bodoh
yang robot ini buat. Ooo can't wait!!!


Jom check out trailer Toy Story 3!! Weeeee


Apa pun, tak sabar nak menonton Toy Story 3, apatah lagi dengan view 3D terbaru. Masa menonton trailer di panggung, memang teruja. Lawak pula masa Rex jadi sekeping papan tu sebab bukan 3D..Haha!

To Infinity And Beyond!!
Err..aku prefer Cartoon version ok?..
(euww geli dowhh)


SOURCE : pics from Nuffnang, video from youtube


Dah cuba FormSpring FTN? Malu bertanya sesat dalam blog!

Wednesday, April 14, 2010

Saya Mahu Blog Saya Di Jelajah Oleh Ben Ashaari

Sebenarnya dah lama aku berhutang entri ini (takda hutang siapa-siapa pun). Sejak mula-mula projek jelajah blog oleh bro Ben Ashaari ini bermula aku draft satu entri untuk turut serta memeriahkan lagi blog Ben. Tapi lupa punya lupa, ralik punya ralik sampailah ke hari ini aku terdetik nak mencari balik draft entri yang lama-lama untuk disempurnakan hari ini.

Okay. Kali ini aku nyatakan dengan jelas dan nyata. Aku mahu blog FTN dijelajah oleh Ben Ashaari. Kenapa? Penting sangatkah blog ini sampai nak dijelajah orang? Mari aku senaraikan sebab-musabab aku :
1. Aku ingin turut serta memeriahkan idea jelajah blog dari Ben.
2. Aku masih seorang blogger baru dan blog FTN baru saja berusia lebih kurang 7 bulan. Perlukan tunjuk ajar dari yang lebih tahu, lebih lama bertapak.
3. Sebagai blogger baru, aku perlu mencari peluang-peluang untuk mempromosikan blog.
4. Cara paling bagus untuk promosi ialah "word of mouth". Ini memang terbukti berkesan. Apabila seseorang itu suka dengan sesuatu, dia pasti beritahu rakan-rakan.
5. Dalam kes ini, bila Ben jelajah blog FTN dan menulis di blognya, pasti ada rakan-rakan Ben yang sudi jelajah sama.
6. Dalam konteks win-win situation, disamping nak dapat promosi dari Ben, aku juga sedang promosi blog dia juga. Kedua-dua pihak dapat manfaat.
7. Dengan tertulisnya entri ini, maka aku sudah berjaya post satu lagi entri baru untuk FTN hari ini. Hehe (tak mampu menulis selaju Ben - ini saya kagum)

Sudi-sudilah melawat Ben. Aku pasti nama Ben Ashaari mesti ada dalam blog list korang semua. Sharing is power. Lagi banyak kita kongsi, lagi banyak kita dapat.

Tolong jangan bagi Ben membebel, bagi Ben jelajah je..hehe

p/s : lepas ini nak settlekan satu lagi hutang entri > menjawab tag azrulsham

Kalau ada nak bertanya selain kisah ini bolehlah ke FormSpring FTN

Yang ke-60, Terima Kasih Kerana Sudi Mengikuti FTN!


4 hari aku meninggalkan blog FTN. Update pun sekadar "short update" dan scheduled post. Tak dapat nak serikan blog dengan berita/kisah terkini dan menarik. Tapi tidak mengapa. Itu tidak menjadi isu. Aku nak berterima kasih kepada semua yang sudi membaca blog FTN, memberikan komen, menjadi followers, blogwalking ke sini dan sebagainya.

Hari ini aku dapati blog aku menerima follower ke-60! Ya baru yang ke-60. Tapi aku suka. Terima kasih kepada Anne Nebulala kerana sudi ikuti blog FTN yang tak seberapa ini. Harap-harap Anne antara follower sejati. Maksudnya follow blog dan terus mengikuti perkembangan FTN :)

Kepada rakan-rakan bloggers, bolehlah kunjungi blog Anne Nebulala. Unik nama blognya kan?


Kalau ada nak bertanya selain kisah ini bolehlah ke FormSpring FTN

Lama Sudah Ku Tinggalkan, Kini FTN Kembali Ke Home Ground


Nak berehat dulu. Hilangkan penat badan. Walaupun terasa nak tidur awal kerana kerja esok hari, tetapi sebab ada Asmaradana (lama tak tengok Tiz Zaqyah), kenalah tengok dulu.

Mulai esok FTN akan kembali beraksi. Banyak juga isu hangat aku terlepas selama "percutian" FTN. Kes buang bayi, isu Umie Aida di Pancaindera, isu Halimaton dan sebagainya. Apa pun, terima kasih kepada pembaca FTN kerana walaupun blog ini sekadar 1 update (secara scheduling) 2-3 hari ini, namun pengunjung masih setia datang melawat dan membaca. Tak lupa juga kepada yang sudi komen, kritik dan bertanyakan di FormSpring FTN.

Oh ya, aku baru saja terlepas jemputan pertama kali aku ke event oleh Nuffnang :(



Kalau ada nak bertanya selain kisah ini bolehlah ke FormSpring FTN

Sunday, April 11, 2010

Aku Terpaksa Meninggalkan Blog FTN...



Selama 4 Hari..
Dah aku pasti akan membawa pulang pelbagai berita/cerita/gambar menarik selepas aku pulang dari percutian aku nanti..hehe
Sebab itu dua tiga hari ini FTN kurang update. Kerana sibuk dengan persiapan, serta kejadian yang agak malang berlaku baru-baru ini.

Jangan lupa terus singgah ke blog FTN. Apalah blog ini tanpa kunjungan rakan blogger semua.
Jumpa lagi lepas FTN kembali!


Kalau ada nak bertanya selain kisah ini bolehlah ke FormSpring FTN

Tuesday, April 6, 2010

Menulis vs Bercakap; Jangan Mudah Salah Tafsir

 vs

Menulis blog bukan semudah yang disangka. Apa yang ditulis mudah disalah tafsir oleh pembacanya. Ini kerana cara penyampaian penulis tidak semestinya sama dengan gaya pembacaan mereka yang membacanya. Secara ringkasnya, intonasi yang berbeza boleh membawa maksud yang berbeza.

Kita ambil contoh mudah. Perkataan [Okay] boleh dibaca dengan banyak cara.

Okay? Okay! Okay..
Itu pun sudah 3 nada yang berlainan.

Wednesday, March 31, 2010

Kepuasan Blogging - Mampukah Capai Trafik 4 Digit buat Pertama Kali?



Aku cukup kagum melihat entri mengenai top bloggers di blog GTO Eyriqazz ini. Lihat sajalah jumlah trafik harian top bloggers tu. 4 digit ke atas..all the way. Fuh! Tapi itu semua mungkin agak mustahil bagi blogger baru macam aku. Jadi aku tidak letakkan harapan tinggi setakat ini. Lagipun, lihat sajalah berapa lama masa di ambil oleh Top Bloggers untuk mencapai apa yang dicapai sekarang.


Monday, March 29, 2010

Blogwalking Tak Salah, Tapi Pastikan Beradap Sedikit





Blogwalking adalah salah satu cara efektif untuk meningkatkan trafik blog. Selain berkenal dengan geng bloggers lain. Caranya mudah saja, sama ada meninggalkan komen di post, ataupun sekadar tinggalkan pesanan di shoutbox.


Tuesday, March 23, 2010

Kepada Fanatik Sekalian, Nah Ambik Kau!


Ini versi terbaru Farmville untuk korang semua. Menggunakan ciri-ciri CGI tahap tinggi, membuatkan watak-watak nampak lebih dekat dengan realtiti. Teknologi yang hampir sama juga digunakan dalam produksi filem-filem antarabangsa seperti BeoWulf, Transformers dan Jangan Pandang Belakang Congkak. Permainan versi terbaru ini juga akan dikeluarkan dalam bentuk 3D, dimana pemain perlu memakai cermin mata 3D untuk melihat watak-watak timbul seolah mahu keluar dari skrin komputer.


p/s : gambar dari facebook

Thursday, March 18, 2010

Cuba Dengar Walau Sekali Dan Hayati Liriknya

Mungkin ada yang sudah tahu tentang lagu ini. Bagi yang belum mendengar, cuba layan sekali. Dengar dan selami maksud liriknya.


Monday, March 15, 2010

Tak Sia-sia Aku Struggle Mencangkung di Barisan Depan Sekali Macam Pose Team Bola



Keratan Akhbar Sinar Harian


Keratan Akhbar Warta Perdana

Sunday, March 14, 2010

Jangan Renung Lama-lama, Nanti Ada Yang Terpukau Dek Matanya




Bulat kan matanya? Akhirnya cukup koleksi sticker. Jadi dapatlah dengan percuma saja.

Tuesday, March 9, 2010

Kelazatan Memakan Kek Yang Disponsor Sambil Menonton Na O Mei = Priceless

"Ni bukan tiket Air Asia!" kata Kak Wangi (bukan nama samaran)

Iklan ini tidak dibayar oleh sesiapa. Cuma aku nak introduce pada korang pembaca blog ini apa yang aku bawa pulang dari Blogger's Gathering tempoh hari. Salah satu aktiviti masa itu ialah cabutan bertuah. Hadiah utamanya ialah penginapan 3 hari 2 malam di Commonwealth Park & Resort, Rawang. Walaupun tak berjaya dapat hadiah penginapan, tapi aku rasa semua dapat hadiah kan? Aku dapat 24 tin X10, dan wifey aku dapat kek sumbangan Rini & Amye. Sedap kek tu. Memang lazat bila dimakan petang-petang sambil menonton Na O Mei. Kalau nak tempah bolehlah hubungi Rini (cawangan Bangi) di no. telefon 0127390968 atau Amye (cawangan KL) di no. telefon 0192555864. Aku tiada apa-apa share dalam business ini. Sekadar berkongsi maklumat. Niat aku hanyalah nak promosi business mereka. Aku dah dapat kek free, jadi ini jelah yang mampu aku lakukan untuk membalas budi..hehe


Tengok tu, monyet tu pun muka toya tak dapat makan kek. Ini gambar sebelum aku makan kek sambil tengok Na O Mei. Baru keluar dari peti ais, tu yang nampak berkuap sikit. Tapi terus terang, kek itu lazat!

Monday, March 8, 2010

Apa Yang Aku Dapat Dari Bloggers Gathering Selain Belajar Buat Tajuk Panjang Macam Zara

Senafas? Hebatkan kuasa tarikannya. Ini semua sebab Zara. Sebab aku berjumpa dengan dia di Bloggers Gathering tempoh hari lalu terjangkit menulis tajuk panjang berjela. Siapa Zara sebenarnya? Oh, aku pun tidak bisa menjawab persoalan itu. Sebab baru saja bertemu, dan kebetulan dia berasal dari Muar, sama dengan kampung orang rumah aku. Dan sebenarnya terdapat fakta yang lebih hebat dari itu, namun atas sebab-sebab tertentu aku terpaksa simpan dalam laci.

Ini lah Zara, yang menulis blog dengan tajuk yang sangat panjang lebar gile tuh..

Okeh okeh. First impression aku, Zara memang seorang yang happening. Dia punya entrance ketika turun tangga tu bukan main lagi. Sambil bawak kek (betul kan ada bawak kek?), semua pantas mengetahui kewujudan Zara. Dengan suara lantang, terus dia meng"havoc"kan majlis yang sudah sedia di"havoc"kan oleh brader MC terlebih glukosa, bro Hazrey. Mula-mula tak tahu apa nak ditegur, tapi bila mendengarkan dia datang dari Muar, terus aku dan wifey pegi terjah. So ada lah topik nak dibualkan. Tapi takpe, walaupun perjumpaan kami singkat, tapi lepas ni aku dah tahu kat mana nak cari dia..haha (incase dia hutang kek ke, X10 ke apa-apa dengan kami kekeke)

ini lah MC terlebih glukosa tu, salah sikit je nak syaman..asyik-asyik syaman!

Bro Hazrey pun pertama kali aku berjumpa. Pendek kata semua orang pertama kali jumpa kan? Haha. Tapi apa yang best dengan bro ni, aku yang segan-segan kucing siam ni diajak duduk bersama dekat kafe dan lepak minum bersama sementara tunggu kehadiran geng-geng lain. Dia punya story memang best, sama-sama lawan dengan bro Mazidul pulak tu. Satu lagi, bro Hazrey ni walaupun ada rupa sikit (sikit je..sikitt) macam Ajai (I syaman u), dia agak malu dengan reptilia (baca : melompat). Tapi suka sakat orang lain. Kesian kat Azizah Laling (sib baik dia tak syaman u bro).

Okeh, akan datang aku ingat nak berkongsi sedikit sebanyak pesanan dan tips dari bloggers yang sempat aku curi dengar tempoh hari. Selamba, kan sharing is caring? Haha

Related Posts with Thumbnails