Saturday, October 30, 2010

Kemalangan Bas Di Karak Pula, 7 Maut

Ingat lagi 10.10.10? Eh bukan cerita kawen ada kek besar macam roket tu tau.

Tragedi Bas Ekspress Delima. Meragut 13 nyawa termasuk seorang yang meninggal kemudian di hospital (tolong betulkan aku kalau silap ek). Klung klang klung klang semua dok bising tentang kemalangan itu. Macam-macam idea yang keluar untuk kurangkan kemalangan melibatkan bas ekspress. Tapi standard lah Malaysia kan?

Semalam waktu driving pulang ke kampung melalui highway PLUS menuju ke Utara terang-terang menunjukkan rakyat Malaysia masih degil. Semua rasa diri mereka kebal kut. Walaupun hujan lebat semalam, masih ada yang tinggal sayang nyawa. Bas dan lori dipandu lebih 100km/j, memotong zig zag pun ada. Risau gila.

Sampai saja kampung, aku terbaca di online papers ada kemalangan Bas lagi dan meragut nyawa. Sebuah bas persiaran yang dinaiki 44 orang penumpang terbabas di Lebuhraya Karak. Bas terbabas dan terbalik. 6 orang meninggal dunia di tempat kejadian, seorang lagi dalam perjalanan ke hospital. Mangsa-mangsa terdiri dari golongan remaja berumur antara 13-17tahun. 37 penumpang lagi cedera.

Pemandu bas pula hanya cedera ringan.


The way aku tengok bas dan lori dipandu malam tadi ketika membuktikan tiada lansung kesedaran pada pemandu-pemandu bas di Malaysia sejak insiden 10.10.10. Kemalangan berlaku bila kenderaan terbabas. Dan biasanya yang terbabas ni semuanya dipandu laju. Sebab itu had laju tu ada. Bila kenderaan dipandu dalam kelajuan yang munasabah, kuranglah risiko nak terbabas. Terutamanya bila keadaan hujan. Sepatutnya sendiri kena ingatlah, takkan nak pandu 100km/j dalam keadaan hujan lebat??

Kemalangan memang tidak boleh dijangka. Tapi sekurangnya boleh cuba dielakkan. Aku yakin pihak berkuasa tak boleh nak buat apa-apa...sebab biasanya golongan VIP tak guna perkhidmatan bas. Cuba kalau ada mangsa dari golongan VIP...fuhh pantas tindakannya

Sekian.



Al-fatihah kepada mangsa-mangsa kemalangan.

more latest info seperti biasa dari blog bro sham ondscene

0 feedbacks:

Post a Comment

Sila komen dengan bernas dan pandangan korang amatlah dialu-alukan

Related Posts with Thumbnails