Showing posts with label South Africa. Show all posts
Showing posts with label South Africa. Show all posts

Sunday, June 27, 2010

Ghana Tewaskan USA, Vuvuzela Akan Terus Berdendang

GHANA vs USA
[ 2 - 1 ]

USA terkeluar dari World Cup 2010 apabila goal Asamoah Gyan pada masa tambahan memastikan kemaraan wakil benua afrika Ghana ke peringkat suku-akhir. USA walaupun menguasi perlawanan tetapi Ghana terlebih dahulu mendahului seawal minit ke-5 menerusi Kevin Prince Boateng menerusi rembatan leret di penjuru gol USA. Apa lagi Vuvuzela pun makin kuat berbunyi. Ahh, lebah mengawan tak putus-putus di World Cup 2010 ni. Gol penyamaan USA tiba dari sepakan penalti London Donovan pada minit-62 apabila Clint Dempsey di jatuhkan. Ghana mendapat gol kemenangan dalam masa tambahan apabila Asamoah Gyan merembat dengan cun gila melepasi Tim Howard.

Ghana akan bertemu Uruguay, dan sudah pasti Vuvuzela akan terus berdendangan di World Cup 2010. Bising bising bising! Clinton pun tak sabar nak balik, nasib baik USA kalah. Haha

Clinton tak sabaq nak balik, nak jumpa Monica kut
(original pic at soccernet.com)

+ + + + + + +


tinggal satu hari je lagi..tolong undi tau 

South Korea Bermain Cemerlang, Nasib Tidak Menyebelahi Mereka

URUGUAY vs SOUTH KOREA
[ 2 - 1 ]

Uruguay menjadi pasukan pertama yang melangkah ke suku akhir. Logiklah, sebab perlawanan mereka yang pertama sekali. Haha. Since Uruguay menang, secara otomatik mereka akan layak dulu. Jadi Uruguay akan menanti pemenang antara USA dan Ghana sat lagi. Korea menguasai perlawanan, tetapi nasib tidak menyebelahi mereka. Gol kemenangan hasil curling shot yang cantik dari Suarez memastikan Uruguay meneruskan perjuangan mereka dalam World Cup 2010.

South Korea melepaskan gol mudah pada minit ke 8, dan selepas itu mereka bangkit dan menguasai perlawanan. Banyak serangan dilakukan, freekick pun kena tiang. Walaupun hujan lebat, South Korea nampak bijak mengawal perlawanan dan banyak menggunakan short pass untuk bawa bola ke kawasan Uruguay.

Apapun, tahniah kepada South Korea kerana bermain dengan baik sekali dan membuktikan negara Asia mampu mencabar pasukan benua lain. Lepas ini kita tunggu "The Blue Samurai" Japan dalam satu lagi perlawanan dengan negara Amerika Latin, Paraguay. Harap-harap kelab peminat motosikal Honda akan buat gathering kat kedai mamak dan beri sokongan kepada Honda.

Penyerang utama South Korea
(original photo from soccernet.com)


Midfielder South Korea
(original photo from soccernet.com)



Gol Keeper South Korea
(original photo from soccernet.com)



Forlan mesti nak buka baju, cari publisiti..mungkin nak masuk
(original photo from soccernet.com)

+ + + + + + +



Undi dah? Tinggal 2 hari je lagi. Please?
Jangan lupa undi ye! Tolong kawan-kawan apa salahnya..hehe

Wednesday, June 23, 2010

Germany Kena Menang, Walaupun RTM Tak Nak Tayang Game

USA menentang Algeria. Kumpulan C yang masih terbuka peluang kepada semua pasukan untuk mara ke pusingan kalah mati. Kedua-dua pasukan boleh mara bergantung kepada keputusan perlawanan antara England dan Slovenia. Tapi aku yakin Algeria bersemangat apabila mencatat keputusan seri dengan England. 


FTN predict : Algeria seri dengan USA [2-2]

+ + + + + + +

England mesti menang untuk mara. Namun lawan mereka ialah Slovenia, yang sedang mendahului kumpulan dengan 4 mata. England gagal menunjukkan persembahan baik apabila hanya mampu seri kedua-dua perlawanan dan jaringan 1 gol sahaja. Rooney pula bertindak kurang matang apabila mengecam peminat sendiri. Aku rasa persembahan England kali ini sekadar indah khabar dari rupa. Eh betul ke? Kemana hilangnya kehebatan Rooney, Gerrard dan lain-lain?



FTN predict : England menang tipis [1-0]

+ + + + + + +

Australia juga perlu menang untuk pastikan kemaraan. Dengan syarat Germany tewas kepada Ghana (oh itu tidak mungkin terjadi). Jadi kepada Australia, aku rasa tak perlulah bersusah payah. Main biasa-biasa saja. Lagipun Tim Cahill dah kena red card.



FTN predict : Serbia menang [2-1]

+ + + + + +

Ok. Ini tak perlu ulas susah-susah. Germany harus menang dengan Ghana. Namun pasti ada tentangan sengit, sebab Ghana pasukan yang ada kekuatan fizikal yang mantap, dan satu-satunya pasukan benua afrika yang masih ada peluang mara. Agaknya semua vuvuzela dari penyokong South Africa, Cameroon dan Nigeria akan dikongsi bersama dengan penyokong Ghana hari ini. Dan seperti biasa RTM tak nak tayang live telecast. Sebaliknya memilih perlawanan USA vs Algeria yang aku tak tau siapa peminat mereka di Malaysia ini. Mungkin murah sikit nak tayang game tu. Dan harap-harap pengulas RTM dapat membezakan antara pemain Algeria, France dan Italy. Sebab Cannavaro itu pemain Italy, bukan France!



FTN predict : Germany menang [2-1]
HARUS!

+ + + + + + +

Sambil-sambil layan WC2010, minta jasa baik korang undi gambar aku please
Jangan lupa undi ye! rujuk entri ini untuk cara-cara mengundi

VUVULALA : Why South Africa Failed to Qualify for Round of 16




That guy is the reason! He has disturbed the great Vuvuzela rhythm, and ruined the celebration. No wonder South Africa lost concentration and gave France a consolation goal. 


original pics from my mailbox

+ + + + + + +

In the mean time, do vote for me..please please! 6 days left
Jangan lupa undi ye! How to vote? read here

Tuesday, June 22, 2010

France Gulung Tikar Malam Ini?

Mexico akan berdepan Uruguay malam nanti. Mexico dan Uruguay kedua-duanya mengutip 4 mata dari dua perlawanan pertama. Kedudukan mereka masih belum selamat, kerana France dan South Africa boleh memintas mereka sekiranya salah satu menang dan perbezaan gol yang besar. Diego Forlan akan cuba merobek gawang gol Mexico setelah menjaringkan dua gol menetang South Africa sebelum ini. Mexico pula sedang bersemangat tinggi lepas menewaskan France. Aku rasa kedua-dua sama kuat, mereka akan berkongsi mata malam ini.


FTN predict : Uruguay seri dengan Mexico 2-2

+ + + + + + +

France sedang dilanda masalah dalaman. Dengan pemain-pemain mogok, kritikan terhadap jurulatih, dan Anelka yang digugurkan dari barisan utama. Apakah France boleh lakukan sesuatu malam ini? Mereka macam sudah putus harapan. Apakah pemain mereka dirasuk oleh melodi Vuvuzela?? 

South Africa pasti nak gunakan peluang terakhir ini untuk cuba mara ke pusingan seterusnya. Tapi mereka perlu menang, dan menang dengan jaringan yang banyak. Agak-agak kuat tak bunyi Vuvuzela malam nanti? Perit telinga wehh




FTN predict : South Africa menewaskan France 1-0

+ + + + + + +

Wakil Asia South Korea perlu menang untuk mara ke pusingan kalah mati. Nigeria agak tenggelam dalam World Cup kali ini. Jadi aku ramal South Korea boleh menang ke atas Nigeria. Park Ji-Sung mungkin sumbangkan satu gol. Harap-harap South Korea mara ke round-16. 



FTN predict : South Korea menang 2-1


+ + + + + + +


IKLAN:
Jangan lupa daftar dulu dan undi ye! rujuk entri ini

Wednesday, June 16, 2010

World Cup 2010 : Kita Tengok Kehebatan Spain Malam Ini

Malam ini akan melengkapkan semua perlawanan pembukaan untuk setiap pasukan. Malam ini Kumpulan H akan beraksi. Perlawanan pertama menemukan Honduras dan Chile. Aku masih ingat lagi kehebatan Chile dulu dengan kelibat Marcelo Salas dan Ivan Zamorano. Chile kemudian kurang menyerlah tetapi kali ini kembali lagi ke World Cup dengan menduduki tangga kedua di belakang Brazil dalam pusingan kelayakan. Aku tak berapa tahu tentang Honduras, cuma Honduras tidak pernah mendapat sebarang mata walaupun pernah melangkah ke pusingan akhir World Cup sebelum ini.

Pemain yang perlu diberi perhatian : Humberto Suazo dari Chile.



FTN predict : Chile menewaskan Honduras [2-0]

+ + + + + + +

Pasukan yang dikatakan bakal menyerlah dalam World Cup kali ini, Spain akan turun menentang Switzerland. Spain seperti yang kita tahu dibarisi ramai bintang yang beraksi di EPL dan La Liga seperti Torres, Fernando Alonso, David Villa, dan Fabregas. Berada di ranking ke-2, Spain pasti ingin membuktikan kehebatan mereka.

Switzerland pula akan bergantung kepada pengalaman pemain pertahanan mereka iaitu Senderos, untuk mengemudi barisan pertahanan dalam usaha menyekang serangan Spain. Tapi aku yakin Spain akan membelasah Switzerland. Kalau sebaliknya berlaku, pasti sesuatu tidak kena dengan Spain.


FTN predict : Spain menewaskan Switzerland [3-0]

+ + + + + + +


South Africa akan meneruskan perlawanan kedua menentang Uruguay. Selepas persembahan menarik pada perlawanan pertama, South Africa perlu mencatatkan kemenangan untuk mencerahkan peluang ke pusingan seterusnya. Tiupan Vuvuzela pasti bergema lebih kuat malam ini. Aku rasa South Africa akan menang dalam perlawanan ini. 


FTN predict : South Africa menewaskan Uruguay [1-0]


+ + + + + + +

Satu round match sudah selesai. Kehangatan semakin terasa. Semua pasti mahukan kemenangan. Jom layan lagu Waka Waka dulu, kasi cool down. Enjoy. 

World Cup 2010 : Portugal Menghampakan! Brazil Menang 2-1

New Zealand berjaya mendapat mata pertama dalam saingan World Cup apabila Winston Reid menjaringkan gol di minit terakhir permainan untuk mengikat Slovakia seri 1-1. Aku follow game ini melalui gamecast je. Slovakia terlebih dulu mendahului di awal separuh masa kedua daripada jaringan Robert Vittek.


1 - 1
 Goal : SLO | Vittek (50')
NEW | Reid (90')

+ + + + + + +

Portugal menghampakan apabila hanya mampu seri tanpa jaringan dengan Ivory Coast. Christiano Ronaldo beberapa kali hampir menjaringkan gol tetapi gagal melakukan penyudah dengan baik. Ronaldo pun buat perangai "diving" dia, dan dilayangkan kad kuning pada minit ke-21. Agak mengecewakan, kerana ramai berharap dapat menyaksikan gol dalam perlawanan ini. Drogba yang dimasukkan pada separuh masa kedua juga gagal menjaringkan gol. 


0 - 0

+ + + + + + + 

Perlawanan sedang berlansung dan Brazil mendahului hasil jaringan Maicon dan Elano. North Korea bermain dengan baik dan memberikan saingan kepada Brazil. Walaupun Brazil menguasai perlawanan, North Korea nampaknya berjaya menyerap serangan-serangan Brazil.


2 - 1
 Goal : BRA | Maicon (55'), Elano (72')
NKR | Yun-Nam (89')

Monday, June 14, 2010

World Cup 2010 - Germany Menang Besar, Tapi Lebah Tetap Mengawan

budak ini pandai, tak buat bising.
sebab itu dia sokong Germany!

Germany menang besar semalam. Ya bagus. Tahniah. Aku suka.

Disebalik kemenangan besar itu, aku rasa World Cup kali ini sedikit annoying lah. Bukan sebab aku takde ASTRO/ASTRO beyond, atau tv aku kecil tetapi sebab bunyi bising macam lebah mengawan tiap kali tengok live game kat TV. Oh ya, game ulangan pun tetap ada bunyi lebah mengawan tersebut. Tapi ada juga orang kata bunyi macam belalang juta serang padang bola. Entahlah, yang pastinya bunyi itu annoying.

Bingit sampai ke angkasa lepas
(tujuan dia hala ke atas)

Benda alah yang menghasilkan bunyi-bunyian itu ialah Vuvuzela. Ia sejenis "trompet" atau "horn" yang terkenal di South Africa. Vuvuzela ini sangat sinonim dengan bola sepak di South Africa. Tapi masalahnya Vuvuzela ini mengeluarkan bunyi yang sangat bingit sekali. Macam twisties bingit. Ia juga dikaitkan dengan masalah pendengaran kerana tahap bunyi yang diukur dari Vuvuzela mencapai 131 desibel! Sungguh tidak menyihatkan telinga.

Ketua kampung membuat panggilan kecemasan

Baru-baru ini ada laporan mengatakan usul untuk mengharamkan Vuvuzela semasa perlawanan World Cup 2010. Ini kerana ada pasukan yang komplen prestasi merundum kerana bunyi Vuvuzela. Mungkin sebab itu Robert Green boleh terlepas bola lemah gemalai, Messi gagal jaringkan gol, France sekadar seri, dan Greece tewas kepada Korea Selatan. Penyampai sukan juga tidak puas hati kerana suara lunak merdu mereka tenggelam dek bunyi kuat Vuvuzela. Pengadil juga memberi komen pemain tidak dengar wisel ditiup. Paling tak boleh blah, ada yang kata air liur macam hujan tempias kat tepi padang. Haha sungguh penuh dengan tipu muslihat.

Apa pun, kita nantikan saja perlawanan seterusnya hari ini.

+ + + + + + +

khabarnya Vuvuzela akan digantikan dengan trompet 
party semasa perlawanan akhir World Cup

Tapi kalau mereka yang tiup...AKU TAK KISAH!

SOURCE : gambar semua dari google.com

FormSpring FTN - Jangan tanya di mana boleh beli Vuvuzela!

Friday, June 11, 2010

World Cup 2010 : South Africa vs Mexico (Preview Sikit)

Okaaayy.. Mari kita mula dengan entri World Cup! Perlawanan pembukaan pastinya dinanti-nanti antara tuan rumah South Africa dan Mexico. Perlawanan malam ini dijadualkan berlansung jam 10 malam waktu Malaysia. Pastikan anda menonton di RTM, terutamanya mereka yang tidak mampu melanggan ASTRO seperti aku. Dah dapatkan jadual perlawanan?

Keputusan terkini juga akan diupdate di sini. Walaupun sudah ada beribu-ribu laman web lain termasuk FIFA.com, tapi seperti yang aku nyatakan sebelum ini blog FTN akan dilanda demam bola!
Let the games begin!


Antara pemain yang bakal menjadi tumpuan ialah Steven Pienaar, yang bermain di EPL mewakili pasukan Everton. Pemain tengah ini dikatakan antara pemain tambatan bagi pasukan South Africa, selepas Benni McCarthy tidak dipilih mewakili skuad South Africa kali ini. Mexico pula bakal memperlihatkan bakat pemain muda Arsenal, iaitu Carlos Vela.

+ + + + + + +

SOUTH AFRICA vs MEXICO
pasukan mana pilihan anda?

Dah cuba FormSpring FTN? Malu bertanya sesat dalam blog!

Thursday, June 10, 2010

Sudahkah Anda Download Schedule World Cup 2010? Jadual Siaran RTM Jangan Lupa!



Tekan dulu lagu, pastu baru sambung baca
(baru ada feel macam kat Afrika)

+ + + + + + +

Weh, esok dah nak mula World Cup 2010. Kat Afrika Selatan tu. Sudahkah korang bersedia?? Hah, dah mula la nih nak post entri tentang bola.

Download Schedule World Cup (versi excel) - credit to original owner/creator

Kepada yang tak mampu memiliki ASTRO seperti aku, jangan khuatir stesen TV kegemaran Datuk Yusof Haslam mendapat hak penyiaran untuk Piala Dunia 2010 ini. Kalau tak percaya, tengok jadual siaran di bawah. Walaupun tak semua dapat tengok LIVE, jadilah daripada tak dapat lansung. Harap-harap RTM tak tayang drama-drama skema Polis termasuk yang Memey jadi Polis Trafik tu masa musim Piala Dunia 2010. Tak sesuai lansung! Lebih baik tayang highlights dan rancangan khas Bola Sepak.

Lukas Podolski - 25, penyerang Germany.
(gambar nak pancing sokongan feminin)

Oh, jadual boleh lihat seperti di bawah. Aku pinjam dari blog Lompat Tikam. Link ada di bawah gambar tu. Ada jadual lengkap siaran lansung, siarang tertunda/ulangan, serta pengacara sekali. Nasib baik Hasbullah Awang jaga opening match. Mesti dia nak cerita sampai asal-usul pemain nanti. Pasti syiok!

Klik untuk tumbesaran
kredit to Lompat Tikam

Pasukan yang bakal menggegarkan Piala Dunia

Jadi sebelum sepak mula esok, pastikan anda sudah membaca peringatan khas ini. Penting untuk elakkan persengketaan dan salah faham. Tetapi kalau semuanya minat tengok Piala Dunia, pasti harmoni. Dengan syarat, semuanya menyokong Germany. Haha

Kalau ada suami isteri yang sokong team berasingan, make sure gaduh-gaduh tu depan TV je. Itu pun kalau lawan sesama team yang disokong. Tapi jangan pula sampai bawa dalam bilik ye hehehe


p/s : yang menonton di luar rumah tu, berhati-hati lah. Pastikan bawa kereta ada lesen memandu ya

SOURCE : segalanya google.com, serta blog Lompat Tikam

Boleh tanya tarikh lahir Podolski di FormSpring FTN
>> kalau suka tekanlah LIKE

Wednesday, June 9, 2010

FTN Ingin Memohon Maaf Secara Terbuka

Kepada,

Semua pembaca, followers FTN dan rakan-rakan blogger.

Pertamanya marilah kita bersyukur kepada Allah di atas segala nikmatnya. Saya menuliskan surat terbuka ini adalah dengan tujuan untuk memohon maaf kepada semua pembaca dan followers blog it's From The News (FTN) ini kerana beberapa sebab yang akan saya kemukakan di bawah.

Seperti yang kita semua maklum, tidak lama lagi, satu fenomena akan melanda seluruh warga dunia. Fenomena itu bukanlah "Rahsia Tarikh Lahir Anda", ataupun filem terlebih promo "2 Alam" dR. Rozmey dan rambut cecah dahinya. Fenomena itu ialah Piala Dunia FIFA 2010 yang bakal bermula Jumaat ini.

Sejajar dengan fenomena sukan terhebat itu, saya ingin memohon maaf sekiranya pihak pembaca merasa bosan dengan kehadiran entri-entri yang menjurus kepada bola sepak, keputusan perlawanan, gambar-gambar dan segala perkara yang relevan dengan bola sepak dunia.

Untuk tidak menghampakan semua, saya akan cuba menyelitkan kisah-kisah gossip isteri-isteri/girlfriend/bekas isteri pemain bola sepak sebagai bahan penarik kaum-kaum lelaki yang tidak tahu tentang perkembangan bola sepak tetapi hanya mahu melihat gambar wanita hot dan menarik.

Abigail Clancy
ini contoh je. Peter Crouch punya tau.

Bagi rakan-rakan pembaca wanita, anda juga tidak ketinggalan untuk menikmati wajah-wajah pemain bola sepak yang handsome sedikit dari admin blog (sila kawal emosi anda), dan jika bernasib baik pada waktu bonus gambar-gambar separuh bogel pemain hebat seperti Christiano Ronaldo, Fernando Torres, Podolski dan lain-lain akan dipaparkan. Jangan lupa untuk tekan "save target as" dan jadikanlah wallpaper PC anda.

Christiano Ronaldo
ini contoh saja. contoh tau.

Akhir kalam, sekali lagi saya ingin memohon maaf sekiranya kandungan blog FTN selama sebulan akan datang membosankan, dan tidak memenuhi citarasa pembaca sekalian alam. Jangan lupa menyokong pasukan kegemaran anda walaupun anda tidak tahu nama mereka. Bagi yang menyokong Germany, tahniah kerana anda hebat! Jangan lupa dapatkan jadual perlawanan Piala Dunia dalam format excel di sini untuk kemudahan anda. Pastikan anda lebih up-to-date dari bos anda!

i'm sorry tauu


Yang benar,
M. Faizal
it's From The News

+ + + + + + +

Dalam perkembangan lain, kepada peminat fanatik bola sepak yang suka menonton perlawanan bola sepak di rumah dalam keadaan separuh bogel, bolehlah mendapatkan seluar dalam pasukan kegemaran anda dengan harga RM34.90. Sambutan gol anda akan lebih meriah lagi dengan seluar dalam pasukan kegemaran anda. Walaupun anda lari separuh bogel di luar rumah, orang ramai tidak akan mendakwa anda tidak siuman atau gila apabila melihat bendera pasukan kegemaran anda. Mereka pasti berkata

"oh, dia peminat Brazil rupanya; itu rival aku!"

Satu saja peringatan kepada pihak berkuasa, sila tingkatkan pemantauan, khuatir kalau ada aktiviti luar tabii seperti parti gay yang menggunakan seluar dalam World Cup sebagai tema mereka.

beli bang, jangan tak beli..barulah peminat sejati
(caption tidak kena mengena dengan sesiapa)


SOURCE : original story here

Dah cuba FormSpring FTN? Malu bertanya sesat dalam blog!

Thursday, June 3, 2010

World Cup 2010 South Africa - Download Jadual Perlawanan Untuk Rujukan!


FIFA World Cup 2010 di Afrika Selatan bakal tiba tidak lama lagi. Demam Piala Dunia sudah pun terasa. Banyak rancangan TV yang berkaitan dengan bola sepak mula ditayangkan. Kalau yang ada ASTRO tu banyak perlawanan pemanan badan boleh ditonton. Ada juga replay perlawanan pilihan Piala Dunia sebelum ini. Kepada fanatik bola sepak, sudah pasti membeli anak patung comel maskot temasya untuk anak-anak. Kononnya nak menanam minat bola sepak sejak kecil. Haha

Sempena dengan temasya Piala Dunia yang bakal berlansung tak lama lagi, dapatkan jadual penuh temasya Piala Dunia 2010 dalam format Microsoft EXCEL. Isi saja terus update secara otomatik! Senang nak follow perkembangan pasukan kegemaran korang. Dengan adanya jadual ini, bolehlah korang simpan dalam PC, manalah tau ada yang kena OT ke, kerja shif malam ke, boleh la update jadual bila bosan. Sesuai untuk semua peringkat umur!

Tapi jangan lupa, sepanjang temasya nanti kita sudah ada perjanjian tau!

go go Germany! Tak sabar nak tengok mereka beraksi

Download Schedule World Cup (versi excel) - credit to original owner/creator

SOURCE : mailbox aku

+ + + + + + + + + +

p/s : Sedang mencari masa yang sesuai untuk renovate blog FTN ini. Memang sibuk, dicampur dengan letih bekerja dan sebagainya. Oh betapa singkatnya perjalananan masa satu hari..

Dah cuba FormSpring FTN? Malu bertanya sesat dalam blog!

Thursday, May 20, 2010

A Kind Reminder To All Non-Soccer Fans | World Cup 2010 Edition

Ole Ole Ole!!

FIFA World Cup 2010 is just around the corner. 21 days left till the first kick-off match between host nation South Africa and Mexico. As usual, every 4 years each and every soccer fans worldwide will transform themselves into soccer-freaks, staying up late and cheering for their favourite teams. For some, this is the most anticipated event of their lifetime. So to all other Non-Soccer Fans, please understand and cooperate with us (the Fans). Go go Deutschland!!

Okay, so you've found your ball eh

This kind reminder is to all non-soccer fans, especially the ladies.

Tuesday, May 18, 2010

Who Will Win the World Cup?



This year's mascot; Zaku!

Now that the Thomas Cup and the Azlan Shah Cup Hockey Tourney has ended, I'm sure everyone is all focussed on the coming biggest sports event ever..it's the  South Africa FIFA World Cup 2010!! 24 days left till the first kick-off between the host South Africa and Mexico. But who will win the World Cup this year??

If you ask me, I'd definitely say that my favourite team will! I'm supporting Germany all the way since forever (not sure since when..haha). I'm actually an avid fan of Jürgen Klinsmann. I love watching him play during his wonder years with Tottenham Hotspurs in EPL. I even bought all of the teams jerseys (but haven't find time to go buy the latest one yet..huh). Eventhough Klinsmann is no longer in the team, obviously as he's already 45 years old! But I'm confident that Germany could be in the Finals of World Cup this year and be the Champions.

Ballack, Lahm, Podolski, Schweinsteiger are among the 
big names in Germany Team
pic credit to Fifa.com

And one of the main reason why Germany can win the World Cup is because they're sponsored by Adidas! Hey, I'm sure all of the team members smells better (Ahha!) than the others because they're using Adidas Action 3 Deodorant Spray which also one of the sponsors for Nuffnang's Project Alpha Season 2! Hey what a coincidence!! Germany for the win!! I'm not sure if this theory is correct, but most of the teams sponsored by Adidas has good chance of being in the finals. Hah!

Just for the record, Germany has won the World Cup title three times in 1954, 1974, and 2006. Germany's opening match for the 2010 South Africa World Cup will be against Australia on 13th June. Can't Wait!!

Go Germany Go!! Deutschland!! Deutschland!! Ole Ole!

Get the Special Edition Adidas Pure Game set and 
get RM30 P1 W1MAX voucher and a 
limited edition key ring! 

In the meantime, enjoy Project Alpha episode 26-28




Project Alpha is presented by Adidas Action 3 and supported by P1 and MAS.

Wednesday, December 9, 2009

World Cup Fever! Ole Ole Ole : Part 2

In this entry, FTN brings to you the mascots of FIFA World Cup from 1990 until the coming 2010 tournament. There's always a new mascot for each tournament. These mascots represents the host country and a very good way to promote the tournament. Mascot are designed to be colorful, and mostly targeted at children. The first mascot of the World Cup was the 'World Cup Willie', a lion that represents England as the host of 1966 World Cup.

Let's flashback some of the most remembered mascot of the World Cup. I won't go even further than 1990 because I could barely remember anything from the 1986's World Cup. (hehehe)




CIAO
1990 World Cup - venue : ITALY
A stick figure player with a football head and an Italian tricolore body. Its name is an Italian greeting.




STRIKER
1994 World Cup - venue : USA
A dog, wearing a red, white and blue football uniform with the words "USA 94".




FOOTIX
1998 World Cup - venue : FRANCE
A rooster, one of the national symbols of France, with the words "FRANCE 98" on the chest. Its body is mostly blue, like the host's national team shirt and its name is a portmanteau of "football" and the ending "-ix" from the popular Astérix comic strip. Other proposed names were "Raffy", "Houpi" and "Gallik".




ATO, KAZ and NIK
2000 World Cup - venue : JAPAN and SOUTH KOREA
Orange, purple and blue (respectively) futuristic, computer-generated creatures. Collectively members of a team of "Atmoball" (a fictional football-like sport), Ato is the coach while Kaz and Nik are players. The three individual names were selected from shortlists by users on the Internet and at McDonald's outlets in the host countries.




GOLEO
2006 World Cup - venue : GERMANY
A lion wearing a Germany shirt with the number 06 and a talking football named Pille. Goleo is a portmanteau of the words "goal" and "leo", the Latin word for lion. In Germany, "Pille" is a colloquial term for a football.




ZAKUMI
2010 World Cup - venue : SOUTH AFRICA
Zakumi is a leopard with green hair wearing a shirt saying South Africa 2010. Zakumi's green and gold colors represents South African national sports' teams colors. His name comes from "ZA", the ISO 3166-1 alpha-2 code for South Africa, and "kumi", a word that means "ten" in various African languages.


REFERENCE : WIKIPEDIA

Related Posts with Thumbnails