Showing posts with label FTN review. Show all posts
Showing posts with label FTN review. Show all posts

Saturday, December 18, 2010

PROTON SAGA Facelift 2011 : Info Kecil-kecilan

So a few friends bertanyakan aku tentang model SAGA Facelift 2011 (atau SAGA FL - aku tak berapa suka PROTON letak FL tuh). Ada juga yang tanya compare to Myvi. Ok, jangan fikir semua orang tahu tentang kereta ya. Especially kawan-kawan perempuan. Even ada juga lelaki yang tak ambil tahu lansung tentang kereta, contohnya mereka yang lebih cenderung meminati gadgets berbanding kereta.

Jadi aku dengan selamba, nak highlight secara graphic the main changes yang terdapat dalam versi Facelift SAGA ini dan sedikit review dari pandangan peribadi based on pengalaman memandu sendiri kereta SAGA. Pertama-tamanya, TIADA perubahan dari segi powertrain. Maknanya enjin masih sama seperti pre-facelift version. 1,322cc Campro IAFM dengan 94hp dan 120Nm torque. No Turbo whatsoever. Hehe

Ok jom tengok perubahan SAGA FL

EXTERIOR CHANGES :

Photobucket


Photobucket

INTERIOR CHANGES :

Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket

Sedikit mengenai FC (fuel consumption) :

Kalau nak compare Fuel Consumption dengan Myvi, maka sudah tentu Myvi lebih baik. Kerb weight Myvi ialah 950kg berbanding SAGA 1065kg. Dari segi city driving, Myvi memang serves the purpose. But when it comes to highway cruising, SAGA can deliver better fuel consumption. Tapi jangan tak tahu ramai pemandu SAGA yang boleh dapat figure yang baik. Semuanya bergantung kepada cara pemanduan masing-masing. Engine Campro pula memang high rev engine. Tekan sikit dah mengaum, sekejap dah cecah 110km/h. Itu salah satu sebab FC SAGA kurang baik berbanding Myvi.

Both Myvi dan SAGA ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Myvi dengan saiz kompak dan penjimatan minyak, SAGA dengan handling mantap serta kestabilan ketika di lebuhraya. Kedua-duanya  merupakan antara model yang laris di Malaysia. Tapi aku kurang faham sikap sesetengah orang yang suka mengutuk produk keluaran negara sendiri. I know, most of them are salesman (rajin berulang kali komen nak jatuhkan produk lain). 

Oh, kepada yang tak tahu Myvi pun nak keluar model baru juga awal tahun depan. Memang rancak PROTON dan PERODUA sekarang nih.

//Market kereta kat Malaysia ni kecil je. Bersainglah dengan sihat, bukan dengan bantuan komen-komen busuk weh.


Wednesday, June 9, 2010

Sebelum Cerita Apple iPhone 4, Mari Review Apple MacBook Pro

Cool. Sleek. Stylo. Apple



iPhone 4 : Rancak diperkatakan. Hottest Gadget? Mungkin.


+ + + + + + +

Tapi sebelum itu, aku nak review sedikit (dari sudut kacamata aku), tentang Apple MacBook Pro. Ya memang menjadi impian ramai peminat fotografi untuk memiliki sebuah Apple computer, tidak kira iMac, MacBook, MacBook Pro, ataupun MacBook Air. Kelancaran membuat "editing process" amat ketara kalau dibandingkan dengan Windows PC (except yang very HIGH-END spec).

The Apple MacBook Pro - Stylo as always



Friday, June 4, 2010

I Munch, I Watch, I Like : Up Close With Mister Potato Rice Crisps!

Ini bukan kaunter tiket bas ye (beratur nak dapat tiket)

Minggu lepas aku dan wife telah mendapat jemputan untuk menonton tayangan khas Prince Of Persia : Sands of Time di Cineleisure Kota Damansara. Bukan itu saja, kami juga mendapat bekalan special Mister Potato Rice Crisps, edisi terbaru dari Mister Potato. Tentang kehebatan movie POP:Sands of Time itu tak perlulah aku ulas panjang, memang best sangat. Sebagai peminat fanatik siri game Prince of Persia sejak zaman game 2D lagi, aku cukup tertunggu-tunggu filem ini. Hero macho (wife aku suka), Heroin cun (aku suka), jadi filem ini sesuai untuk semua. Haha


+ + + + + + +

Okay, cukup tentang movie. Kali ini aku nak bawa korang up close and personal dengan Mister Potato. Sempena dengan special screening POP : Sands of Time, Nuffnang memberi 2 tong/silinder/pek Mister Potato Rice Crisps untuk dinikmati/dibelasah ketika menonton filem. Memang best terutamanya bila mendapat tiket free dan makanan free. Air pun diberikan. Memang best join event Nuffnang. Ini baru kali kedua.

Ribuan yang ingin mendapatkan Rice Crisps termasuk Bean Moreno

Selepas setia beratur dengan sopan tanpa potong queue, aku berjaya mendapatkan Rice Crisps dan secara selamba aku sempat membuat sedikit kajian/review.

Extra Tall! More chips!! Dah macam Twin Towers, tapi boleh dimakan!

Misteri nasi dalam Rice Crisps! Sebab itu Less Fat!

Ada sikit feel yang berlainan ketika makan Rice Crisps. Yang pastinya texture yang berbeza kerana ramuan utamanya ialah beras! Ya Beras! Tanpa MSG, 20% less fat dibandingkan dengan conventional potato chips,  bebas Kolestrol & Trans Fat serta tiada pewarna tiruan! Sekurang-kurangnya kita boleh belasah Mister Potato Rice Crisps tanpa segan-silu sambil menonton Project Alpha Season 2 (amboi-amboi), atau pun World Cup 2010 yang bakal tiba tak lama lagi.

Ada 4 perisa kesemuanya. Sour Cream & Onion (my fave!), Hot & Spicy, Flame Grilled BBQ, and of course the all time favourite Original. Semuanya lazat-lazat belaka dan sudah pasti mempunyai rasa dan feel yang berbeza dari potato chips lain. Sesuatu yang patut dicuba oleh semua. Mudah saja nak notice Rice Crisps di kedai, cari saja tong berwarna putih yang striking ini.

Apa lagi! Dapatkan Mister Potato Rice Crisps terbaru!
Lanyak sampai lebam di musim Piala Dunia nanti

Terima kasih Nuffnang for the screening invites dan 
bekalan Mister Potato Rice Crisps!


p/s : lepas makan Rice Crisps, pastikan buang dalam tong ya!
Keep Our City Clean!


Final words from me  :

Tuesday, April 6, 2010

Kamera DSLR Nikon dan Baju Tulisan Jepun Lisa Surihani dalam Drama Adamaya Episod 1

Siapa sempat tonton episod pertama drama terbaru slot Akasia TV3 petang tadi? Tajuknya Adamaya. Sebuah romantik komedi yang diilhamkan dari cerita I'm Not Single. Penerbitnya siapa lagi kalau bukan David Teo.


First impression aku pada drama ini comel. Sebab heroinnya Lisa Surihani. Lisa Surihani pandai buat gaya-gaya lawak kiut dalam episod pertama. Tak tahu lagi bagaimana episod-episod akan datang. Kenalah tengok lagi 22 episod.

Tuesday, March 30, 2010

Tempoh Hari Aku Pandu Uji PROTON Persona Elegance

Baru-baru ini aku berpeluang memandu uji model variant terkini keluaran PROTON, iaitu PROTON Persona Elegance. Umum sudah mengetahui ini bukanlah model baru sepenuhnya. Minor facelift terakhir bagi model Persona sebelum kemunculan model baru Persona pada tahun 2012 kelak.

Ok, bagi yang belum tahu minor facelift kali ini melibatkan beberapa pembaharuan dari segi rupa luaran dan juga dalaman kereta. Fascia grill depan diperbaharui termasuk bumper hadapan dari model Gen.2 CPS sebelum ini. Lampu belakang juga diganti dengan design yang menggunakan LED. Design rim aloi juga baru untuk model ini.

Wednesday, March 10, 2010

Ini Review Pendek Episod Pertama Drama Asmaradana di TV3

Semua sudah tahu drama terbaru di Slot Samarinda TV3 bermula semalam. Kalau sebelum ini ada Rosyam Nor dan Emelda dalam Nigina, kali ini kita ada Tiz Zaqyah (Weehhuuu!!), Puteri Sarah (sedang PANAS), Iqram Dinzly (petang malam muka dia), Sam (hati berbunga), Mustapha Kamal, N.K, Wan Maimunah, Rozita "One Drop" Che Wan, dan Memey. Aku tak berapa kisah dengan list pelakon yang ramai-ramai ni. Yang kat hujung tu je yang rasanya daya penarik drama kali ini. Haha sungguh kejam.

ASMARADARA?? oh come on! FAIL!!


Monday, December 28, 2009

2009 Flashback by FTN - Let's List Them Up

The year 2009 is coming to it's end. 2010 is just 3 days away. Before we celebrate the coming new year 2010, let's recap with "FTN Most Memorable 2009 Happenings". This listing is by FTN, and will update from time to time since I need some time to recall the news..hehe.

Hey, if you guys have any memorable news of 2009 (the ones I've missed out) please leave a comment. And I'll update the list with a linkback to your blog!

p/s : currently listing is not arranged by date (will do if I have time later..hehe)
WORLD NEWS
1. Barrack Obama sworn in as 44th President of USA - Jan 21st
2. Michael Jackson's death
3. Tiger Wood's scandal - Nov 26th
4. H1N1 outbreak
5. Massive earthquake hit Padang, Indonesia - Sept 30th
6. World's cheapest car, Tata Nano - March 23rd
7. Cristiano Ronaldo - World record transfer £80m pound 11th Jun


World's Most Expensive player
Christiano Ronaldo - Real Madrid

8. Twitter declared the Most Popular english word of 2009
9. Nordin Mat Top shot dead by police in Indonesia - Sep 17th





LOCAL MALAYSIA NEWS
1. Bumbung Stadium Sultan Mizan Runtuh - Jun 3rd
2. Tengku Fakhry fail saman terhadap Manohara Odelia Pinot
3. Malaysia raih emas Bola Sepak Sukan Sea-25 - Dec 12th
4. Earth Hour- March 28th
5. Kemalangan Bas Sani Ekspress ragut 10nyawa - Dec 26th



Kemalangan Bas Sani Ekspress

6. Jaya Supermarket Seksyen 14, PJ runtuh; 7 terkorban - May 28th
7. PROTON Exora : Malaysia's First MPV Launched! - Aug 15th


Jaya Supermaket runtuh


HOTTEST GOSSIP OF 2009
1. Bung Mokhtar dan Zizie Izette berkahwin! - suggested by Mr. Frazi
2. Akhil Hayy & Waheeda
3. Faizal AF4 kahwin senyap tanpa pengetahuan keluarga? - Dec 11th

Do check this entry back, will be updating from time to time.

Related Posts with Thumbnails