dear friends, pls stop spreading khabar angin sebelum usul periksa. kesian korang beli handphone mahal2, laptop canggih, pakai unifi ape kejadah semua tapi tak pandai guna aplikasi google. gunalah teknologi untuk kebaikan kita semua please. kthanxbai.
maksudnya :
1. Jangan sakan nak sms atau RT cepat-cepat. Saya tahu rakyat Malaysia ni raja Undi SMS, pantas je tekan keypad handphone tu.
2. Sebab penyebaran berita-berita palsu macam ini la jadi kes naik harga barang. Macam rumours gula la, dan sebagainya. Silap-silap sebab khabar angin ni harga payung naik..kan?
3. Kata nak jadi blogger berhemah la ape bala lah, jadi janganlah main RT je. Tahu la kamu ada followers ramai, popular la katakan. That will create fear among others tau.
4. Teknologi ada, GUNA LAH! Akal pun ada, GUNA LAH!
Ini adalah antara petikan tweets daripada warga Jepun yang terlibat dengan gempa bumi yang melanda Jepun jumaat lepas. Ringkas tetapi sangat menyentuh perasaan. Menunjukkan betapa masyarakat Jepun saling mengambil berat antara satu sama lain, dan bekerjasama membantu semua orang. Mereka begitu bersedia menghadapi gempa bumi, dan tenang menghadapi dugaan yang dasyat ini. Harus diingat, mereka ini kebanyakkannya tidak beragama tau! Tetapi sifat yang mereka tunjukkan begitu cantik sekali. Apa pun, bacalah cerita-cerita "1st hand" mereka ini.
Tokyo Disneyland was handing out its shops' food and drinks for free to the stranded people nearby. I saw a bunch of snobby looking highschool girls walking away with large portions of it and initially though "What the …" But I later I found out they were taking them to the families with little children at emergency evacuation areas. Very perceptive of them, and a very kind thing to do indeed.
It was cold and I was getting very weary waiting forever for the train to come. Some homeless people saw me, gave me some of their own cardboard boxes and saying "you’ll be warmer if you sit on these!" I have always walked by homeless people pretending I didn’t see them, and yet here they were offering me warmth. Such warm people.
Yesterday, I was impressed and touched by the actions of my neighbor's 13-year-old-boy. He was home alone when the earthquake hit. But instead of hiding, as soon as the earthquake quieted down, he jumped on his bicycle and road around the block repeatedly shouting at the top of his voice, "Is everyone alright? Is everyone okay?" At the time, there were only women and children and the elderly in the homes. I cannot describe how comforting it was just to hear a strong voice asking if I was okay. Thank you!
+ + + + + + +
Lebih banyak lagi tweets di laman facebook Jun Shiomitsu. Beliau yang mengumpul tweets ni dan translate untuk dikongsi dengan semua.
Sudah 4 hari bencana menimpa negara matahari terbit Jepun. Berita dari Jepun juga ada melaporkan skala gempa bumi yang melanda Jepun pada 11 March lalu merupakan gempa berskala 9.0 (sebelum ini dilaporkan 8.8). Ia merupakan bacaan terkuat pernah dicatatkan di Jepun. Perdana Menteri Jepun, Naoto Kan juga ada menyebut, krisis yang menimpa Jepun kali ini yang paling teruk sejak Perang Dunia ke-2. Di tambah dengan kebimbangan berlaku kebocoran radiasi nuklear di Fukushima.
Walaupun Jepun dipuji sebagai negara yang paling bersedia dari segi teknologi dan disiplin rakyat mereka, namun kemusnahan yang berlaku akibat Tsunami amat dasyat dan mengejutkan seluruh dunia. Terus terang, aku amat kagum dengan ketenangan orang-orang Jepun menerima takdir yang menimpa. Bergotong-royong membersihkan jalan untuk memberi laluan kepada pasukan penyelamat, berkongsi makanan/minuman sesama sendiri, masih boleh beratur dengan sabar ketika membeli makanan dan sebagainya. Respect!
Apapun, takziah aku ucapkan kepada penduduk Jepun dan berdoa agar mereka dapat kembali meneruskan hidup selepas dilanda bencana yang besar. Aku tak dapat bayangkan kalau aku berada dalam situasi yang sama. I'm actually looking foward to how the Japanese government and it's people will try to recover from this massive disaster. How long will it take to clear up the mess, and move on with life.
Nak tengok gambar-gambar menakjubkan keadaan sebelum dan selepas gempa/tsunami di beberapa kawasan utama Jepun? klik sini.
FYI, antara peristiwa Gempa Bumi yang diingati pernah berlaku di Jepun Jan, 1995 - Hanshin Awaji Daishinsai di Kobe, skala magnitud 7.2richter (6434 kematian, lebih 300000 hilang tempat tinggal) Oct, 2004 - Chuetsu Jishin di Niigata, skala magnitud 6.9richter (40 kematian, 3000 cedera, dan lebih 100,000 hilang tempat tinggal) July, 2007 - Chuetsu Oki Jishin di Niigata, skala magnitud 6.6richter (11 kematian, 1000 cedera, 342 kediaman musnah)
//sedih bila ada rakyat Malaysia yang kurang sensitif dengan situasi semasa. Berita Harian dan Kosmo dengan lawak kartun dan berita ntah apa-apa. Kemudian ada pula rakyat Malaysia yang beri komen bencana yang menimpa Jepun setimpal dengan serangan mereka ke atas Tanah Melayu dulu. Apa punya ketinggalan zaman la. Korang bukan main bangga pakai kereta buatan Jepun, sibuk nak makan sushi masa dating dengan awek tapi mengungkit kisah lama bila mereka ditimpa bencana. Bodoh!
Jangan tak tahu, Jepun adalah antara negara yang paling aktif/pantas menghantar pasukan bantuan ketika negara-negara lain dilanda bencana. Paham?
Next entry : aku nak share some amazing heartwarming stories by the Japanese
"Japan hasn’t seen damage like this since World War II." - CNN
Aku pernah belajar di Jepun. Sebab tu bila ada rakan tweet ada gempa bumi di sana semalam, aku terus check yahoo japan website. Bila baca ada amaran tsunami, aku agak ini mesti gempa yang besar. Lalu terus semak TheStar, CNN, BBC, NHK dan sebagainya. Mula-mula dilaporkan 7.9 kemudian bila update jadi 8.9skala richter! Itu sudah MAJOR EARTHQUAKE!
Keadaannya memang menakutkan. Gempa yang kuat, Tsunami yang menghanyutkan segalanya, dan amaran radiasi pun ada sebab power generator di Jepun kebanyakkannya menggunakan tenaga nuklear. Pagi ini berita dari Jepun melaporkan hampir 1,000 kematian dilaporkan, beratus-ratus lagi masih gagal ditemui. Alhamdulillah, rakan-rakan pelajar dan rakyat Malaysia di sana dilaporkan selamat. Walaupun telefon bimbit tak boleh guna, namun mereka masih dapat menggunakan Facebook, Twitter untuk melaporkan keadaan masing-masing.
Apa pun, aku doakan semua rakan-rakan di Jepun, khususnya kawasan Tohoku dan tak lupa di Nagano. Hampir semua yang aku kenal (especially batch aku) dah berjaya dihubungi melalui FB. Semoga mereka semua tabah menghadapi sebarang kemungkinan yang berlaku. Gegaran susulan pasti ada jadi hati-hati dengan barang-barang di rumah.
Kalau tak silap aku, sekarang ni student tengah sibuk nak attend interview kerja dan menamatkan pengajian bagi pelajar tahun akhir di Jepun.
Aku yakin Jepun memang sudah bersedia menghadapi sebarang bencana. They are very well prepared. Their buildings are build to withstand up to 7magnitude of earthquake. Tapi mungkin skalanya begitu besar kali ini, ditambah dengan Tsunami besar dan kebimbangan radiasi nuklear.