Showing posts with label Kesedaran Sivik. Show all posts
Showing posts with label Kesedaran Sivik. Show all posts

Thursday, September 23, 2010

Kecelakaan Continues

Imagine. (background music : Imagine - John Lennon)

Bangun awal untuk sahur dengan gembira, menikmati hidangan telur mata kerbau diapit dengan roti gardenia fluffy. Dua keping daging kicap masakan mak aku masa raya diselitkan ala prosperity burger.

BlackBerry, mandi, Subuh dengan gembira. Terus bersiap-siap dan tak lupa memicit dua kali picu minyak wangi CK ke badan. Wah sungguh gembira dan bersemangat untuk ke tempat kerja.

Keluar dan mengunci pintu rumah. Menuju ke lif dengan gembira sehingga......

Ting! Lif sampai


Wait for it...


Photobucket
BWAAAARGHHHHH!!! 

ASAP! ASAP!

Waddehel. Pagi-pagi aku disambut dengan asap rokok. Ada la dalam 4 orang kut pemuda harapan bangsa dengan loghat yang terkenal, baru selesai merokok. Lif tu berbau kepam siot. Abu rokok masih segar di lantai lif. Nak tak nak aku dan wife kena masuk, sebab nak tunggu next lif memang lambat. Tengah morning rush kan.

Pffftt!! There goes my CK perfume smell!! Cilakaa aaa wehhh. Lif bukan tandassss!!!

Photobucket
Yeah Dude. Angry. ANGERY!

Tuesday, September 21, 2010

Lif Tak Sama Dengan Tandas

Photobucket
Poster menarik sebagai intro hari ini
(untuk rekod, impotence bermaksud pucuk yang kematian)

Aku tak kisah orang merokok. Aku cuma ada isu dengan perokok yang tak hormat orang lain yang tidak merokok. Faham tak? Ramai dikalangan kawan-kawan aku yang merokok. Tapi yang bagusnya mereka merokok dengan berhemah. Tak sembur asap depan muka orang, tak merokok kalau ada budak-budak berdekatan (atau anak-anak diorang), dan paling macho sekali tidak merokok di dalam lif.

Semalam ada seorang insan kurang macho. Ketika itu lif on the way turun. Dekat skrin nombor dah beransur dari 3,2 dan nak sampai ke ground floor. Insan kurang macho yang sedang tunggu lif sama aku ni dengan hampehnya menyalakan rokoknya. Sungguh faktap disitu.

Aku dengan wife yang dok tunggu ni terus tak jadi masuk disebabkan mamat tak macho tu yang masuk dengan rokok menyala dan hidung berasap macam ekzos lori hantu. Kami siap buat body language menyampah (tapi bukan gedik), sambil mengeluarkan sound efek "Hisshh apa ni nak masuk lif hisap rokok!". Tak pastilah kalau otak dia boleh digest perbuatan aku tu.

Di sini aku syak, dia gagal membezakan dua situasi yang berlainan. Aku tau perokok suka merokok di dalam tandas. Especially ketika buat projek besar-besaran. Dalam tandas tu takpelah lagi (walaupun sebenarnya tak boleh merokok), sebab ko masuk tu tandas sorang-sorang. Tapi dalam lif tu beramai-ramai. Budak-budak ada, perempuan mengandung ada, Indon tukang sapu pun ada. Pakai la otak sikit. Hisaplah rokok lepas keluar dari lif, bukan semasa dalam lif! Be rational la weh. Please..

Photobucket

Besar lebih kurang, tapi tandas tu kau masuk sorang-sorang!

Monday, July 26, 2010

Kenapa Korang Sellfish?

Sorry, kali ini entri penuh tulisan. Harap sabar membaca hingga habis. Lebih-lebih lagi sedang Monday blues kan?

Ini isu yang berulang kali berlaku. Ia melibatkan kesedaran sivik. Masalah yang berlaku di negara kita ini ialah undang-undang lansung tidak diendahkan. Tak perlu sibuk tentang Wawasan 2020, 1Malaysia dan sebagainya. Even the simplest road law pun rakyat Malaysia tidak mahu patuh, apatah lagi yang lebih besar dari itu. Aku pun hairan kenapa masih ada mentaliti sebegini di negara yang menuju kemajuan.

Ini antara situasi-situasi yang berlaku di sekeliling aku (aku tau ini baru ciput je), dan aku melihat dengan mata aku sendiri.



Situasi 1 :
Tak reti-reti nak ikut lampu isyarat. Terutamanya di simpang 4; paling selalu aku lihat di flyover Federal Highway/Batu 3. Walaupun kenderaan di arah bertentangan sedang bergerak, mereka tak peduli dan menyelit sesuka hati (paling kerap motosikal). Walaupun ketika itu ada kelibat Polis Trafik yang memantau pergerakan trafik. Selalu berlaku waktu pagi 7am ke atas. Apa tugas Polis Trafik berada di situ? Aku pun tak tahu. Kadang-kadang sampai ada 3 orang Polis Trafik dalam satu-satu masa. Namun ia berlaku seperti sudah biasa.

Situasi 2 :
Pemandu kereta yang tak tahu guna turn signal. Sorry to say, kebanyakan yang aku temui memandu kereta mewah eg. BMW 5 series, HONDA Accord, Merc, SUV dan sebagainya. Yang memandu kereta "Ah Beng" berspoiler tinggi pun tak kurang hebatnya. Terbaru berlaku pagi tadi. Sebuah kereta HONDA Accord yang degil dan bebal, nak tukar lane tetapi tak reti guna turn signal. Membahayakan aku dan menaikkan darah. Memang menyirap. Pada aku, sesiapa yang tak beri turn signal sebelum tukar lane aku akan buat tak tahu. Lantak kau lah.

Situasi 3 :
Sedang menunggu lampu isyarat di persimpangan KESAS. Sebuah van di hadapan aku. Penuh dengan stiker kereta mengajak kita membuat kebaikan. Ada gambar ulama tersohor lagi. Tetapi 2 orang penumpangnya memakai kupiah dengan selamba membuang sampah plastik buah-buahan di luar tingkap. Satu di sebelah kiri, satu lagi sebelah kanan. Lepas itu meluncur laju tanpa ada rasa bersalah. Apa guna tampal ayat-ayat suci Al-Quran dan slogan-slogan berunsur keagamaan di kereta kalau sendiri tak tunjuk contoh baik? Hairan..


Situasi 4 :
Dalam restoran, nak bayar duit makanan. Beratur di kaunter. Depan kaunter ada poster dilarang merokok sebesar kertas A4. Jelas dan nyata. Tetapi di depan aku, seorang lelaki dengan tanpa rasa segan silu sedang hisap rokok sambil menunggu giliran nak bayar. Peh, aku tak tahu nak kata apa. Lemas aku. Kemaruk sangat ke sampai tak boleh nak tunggu keluar kedai untuk hisap rokok? Lansung tak peduli kehidupan orang lain!

Situasi 5 :
Lebih kurang Situasi 4, tapi berlaku di dalam lif. Kalau dah tau nak naik lif, kenapa nyalakan rokok? Lepas tu, tak reti-reti nak padamkan sebelum naik. Sanggup pegang rokok yang menyala sampai atas. Berasap satu lif. Habis berbau baju aku. Kalaulah aku Increadible Hulk, dah lama aku sumbat rokok dalam mulut insan bertuah itu. Tetapi realitinya, terpaksalah pendam. Sekadar buat gestures dan body language harap-harap ada yang faham.

+ + + + + + +

Itu mungkin sedikit. Tetapi berlaku setiap hari dan tiada penghujungnya. Malaysia bukanlah negara yang mundur. Kemajuan dari pelbagai segi. Tetapi lemah dari segi penguatkuasaan undang-undang. Sebab itu rakyat negara sendiri tidak peduli tentang undang-undang. Itu belum kira warga asing yang berada di negara kita.

Jadi sampai bila kita nak dibelenggu masalah ini? Kenapa rakyat Malaysia tak boleh jadi maju? Teringin sangat nak lihat Malaysia setaraf dengan Jepun dari segi kesedaran sivik. Tiada masalah memandu, Polis Trafik yang tegas, mematuhi undang-undang larangan merokok dan sebagainya. Kempen tak payah cerita, dah berbuih mulut orang berceramah. Harap-harap geng-geng blogger tak ada yang berkelakuan macam ini.


Sessi soal jawab di FormSpring FTN!

Related Posts with Thumbnails