Showing posts with label Kerja. Show all posts
Showing posts with label Kerja. Show all posts

Thursday, May 12, 2011

Iklan Jawatan Kosong : Kerja Mudah Gaji Lumayan (Bukan MLM)

Photobucket

Tuesday, May 10, 2011

Teknik Menjawab Dengan Bos

Keje mencari nafkah kat bandar metropolitan seperti di Lembah Klang ni memang mencabar. Lambat sikit keluar rumah, sangkut dalam traffic jam. Lewat sikit balik dari ofis, sangkut traffic jam. Pendek kata dalam 24jam sehari, 2-3 jam dihabiskan atas jalan raya.

Masalah traffic jam ni menjadi punca ramai nak pulang ke rumah cepat. Jadi bila loceng waktu balik bunyi je, dah beratur kat punch card nak balik (waktu balik aku 5.30pm). Masalah di sini bila bos-bos mempersoalkan kenapa kita balik awal (padahal waktu pejabat dah abis kan?)

Mari lihat contoh perbualan :

Pekerja Contoh : "Balik dulu bos."
Bos Gaji 5 digit : "Aih, awal balik. Baru 5.30pm ni, aku dolu-dolu mana ada balik awal macam kau orang. Paling awal 6pm, lewat-lewat pun 7.30pm"

Aaa..kat sini ada pelbagai cara nak tangkis serangan Bos.

Jawapan straight to the point :
"Nak ambil anak kat nursery." - sambil buat mata besar macam Puss In Boots (Shrek)

Jawapan sinis tapi penuh fakta :
"Gaji saya dibayar sampai 5.30pm je bos." - sambil buat muka cebik tapi jelir lidah 1cm ke depan

Jawapan panjang lebar penuh kuajaq tapi betul :
"Bos cakap senang la, 10 tahun dulu bos keje mana ada traffic jam macam sekarang. Lagipun zaman bos dulu orang rumah tak perlu keje, tak payah hantar anak ke nursery. Sekarang ni dah jadi bos memang la tak kisah balik lambat. Sebab anak dah besar pegi skolah semua, dapat gaji mantap, balik rumah lauk semua dah siap sebab ada orang gaji lagi. Ada betul? Jadi bos toksahlah sibuk nak banding zaman bos kerja dulu dengan kami sekarang." - sambil buat donno je, pastu blah


Okeh, jawapan ketiga tu memang kuajaq. Tapi itulah hakikatnya. Bukan kita tak mahu kerja lebih masa, tapi realitinya, banyak perbezaan zaman mereka dengan kita. Bos-bos yang dah lama kerja ni, kebanyakkannya tinggal berhampiran dengan ofis. Berbanding kita-kita yang masih baru ni, ada yang menyewa jauh di luar lembah klang, ada yang kena naik tol turun tol, yelah mana nak jumpa rumah-rumah berhampiran tempat kerja..susah weh. Jadi bos-bos kenalah prihatin sikit. Jangan asyik nak sembur je, bagilah semangat kat pekerja..dan paling best sekali bagilah bonus.

Sekian.

*kisah di atas adalah rekaan semata-mata berdasarkan kisah benar (eh rekaan ke benar-benar nih?). Jangan mengada nak politikkan isu ni yer. Hahaha


Wednesday, November 10, 2010

Cium Bontot

Di suatu pagi yang indah..
Kaki melangkah ke petak yang menempatkan kenderaan ruji aku ke tempat kerja. kunci ditusuk dan diputarkan. Enjin pun ditala. Memandu ke tempat kerja.
Ok semacam je tatabahasa aku kali ni.

Sebenarnya kisah yang berlaku pagi tadi ketika menuju ke tempat kerja. Sedang aku menunggu di simpang traffic light yang sedang merah, tak semena-mena..

"Gedebuk!"

Mula-mula buat tak tahu. Ingatkah bunyi lori besar yang berada di lorong bertentangan. Sekali aku pandang kat rear view mirror, "apahal ramai orang belakang kereta aku ni?"

Sekali ada awek moto tergolek dot belakang kete aku. Konfius aku kejap. Hujan takde, ribut takde awek tu terbabas langgar belakang kereta aku. Lebih kurang macam ni lah..

Photobucket
Jalan 3 lane, semua lane penuh kereta 

Macamana berlaku masih menjadi misteri. Dari arah kiri moto tu datang, dan ditemui terbabas dalam keadaan macam tu. Awek penunggang motor tu cedera sikit, sebab kaki dia tersepit bawah motor dia. Pembonceng ok sempat selamatkan diri. Kesan perlanggaran kat kereta aku sangat minimal. Bermakna dia dalam kelajuan yang perlahan. Cuma aku masih tak faham kenapa dia jatuh. Ruang tu sebenarnya sempit, sebab ada kereta depan belakang.

Aku tolong sama dengan der der lain angkat awek motor tu sebelum sambung ke tempat kerja. Harap-harap awek berdua tu selamat dan mendapat rawatan di klinik.

Photobucket
tercalit sikit kesan tayar kat bumper aku. tapi takde kemek. 



Begitulah kisah cium bontot di pagi hari.

Kthnxbye.

Photobucket

Monday, May 10, 2010

Iklan Jawatan Kosong : Hantu Part Time

Maskot : Hantu Hip Hop Gunung Raya

Kepada semua yang ingin mencari pendapatan lebih, atau kurang berpuas hati dengan earnings dari Nuffnang anda, bolehlah cuba memohon pekerjaan sebagai Hantu sambilan, atau dengan kata lain "Professional Scarers". Sila rujuk maklumat lanjut di dalam iklan dibawah. Ini bukan dugaan, ini betul-betul tau. Jadi jika anda mempunyai salah satu kriteria berikut :

1. Perangai macam Hantu
2. Boleh mengilai macam Pontianak (bukan bogel macam pontianak)
3. Mampu buat memek muka macam Zombie
4. Gagah seperti Terminator (terminator???)

Cubalah nasib. Tapi kena pergi interview dulu ya. Pastikan anda make up sehabis baik. Mana tahu karier anda sebenarnya bukan seorang Jurutera, ataupun Designer. Tetapi seorang "Professional Scarer!"



SOURCE : mailbox aku

Bertanya di FormSpring FTN? Malu bertanya sesat dalam blog! Jangan tanya iklan kerja!

Related Posts with Thumbnails