Showing posts with label Bas Ekspress. Show all posts
Showing posts with label Bas Ekspress. Show all posts

Tuesday, October 12, 2010

Lepas Ini Macam Mana?

Sibuk seharian. Serius. Secara total, masa aku berada di depan PC hari ini lebih kurang 1.5jam sahaja. Tetapi dimana saja aku berada/meeting masa kerja hari ini, semua bualkan topik yang sama.

"Macamana bas tu boleh terbabas, tibai divider, sapu 3 biji kereta dan terbalik hah?", satu persoalan yang diutarakan oleh seorang rakan di ofis.

Entahlah kan?

Cuba pejamkan mata kejap, bayangkan korang sedang memandu kereta dengan kelajuan 100km/h di lebuh raya secara aman...dan tiba-tiba entah dari mana sebuah bas datang meluru dari arah kanan korang. Gelap.

I wonder how the survivors feel. How can they overcome the trauma?


p/s : walaupun tiada kenalan yang menjadi mangsa, sayu aku tengok berita tadi.

Monday, October 11, 2010

10.10.10 Tragedi Bas Delima Ekspress : Twitter Memang Pantas

10-10-10. Atau Ten, ten, ten bak kata Jimmy Ohnishi dalam rancangan "Gaki No Atsukai - Waraenai 24jikan SP". Boleh check kat youtube kalau tak familiar lagi lawak bodoh Jepun tu.

Photobucket
fuh makcik kat tengah tu dapat close-up pic!


Orang ramai menyambut 10-10-10 dengan pelbagai cara; Kahwin, Tunang, Dating, Makan-makan, Photography activity dan etc. Yang berkahwin cukup ramai tapi yang dapat spotlight sudah tentu pelancong angkasa atau "Hero Malaysia" kerana bilangan sponsor yang dia dapat punyalah banyak. Jadi perlu ada play by play commentary dari akad nikah sampailah ke majlis potong kek besar sebesar "roket". Wedding of the year? Pffftttt! Kenapa perlu mention tentang lelaki-lelaki dari kontest lelaki maskulin tu yer?? Haha Weird

Di harap angkasawan kita berbahagia hingga ke anak cucu, dan dalam keseronokan melayari angkasaraya semalam harap-harap tidak menemui bulan mengambang. Hehe. LOLz

+ + + + + + +

Photobucket
Bus Delima Ekspress

Dalam dok bersuka-ria bergossip, ada juga yang berduka. Asalnya aku terbaca satu tweet dari rakan menyatakan kesesakan teruk berlaku di lebuhraya dekat Melaka. Dia mention ada bas terbalik dan mayat bergelimpangan. Nak confirmkan tweet "ngeri" member aku tu lalu membawa kepada bacaan news update di portal-portal berita akhbar utama, termasuk blog bro sham Ondscene tentang tragedi yang sekali lagi melibatkan bas ekspress (Bas Delima Ekspress). Kali ini angka yang lebih besar; 12 Maut di tempat kejadian dan lebih 40 cedera. 10-10-10 akan terpahat lagi dalam sejarah tragedi melibatkan bas ekspress.

photo credit to mStar Online


Tunggu 12 malam - Nightline di TV3 mula menayangkan kek besar roket keadaan di tempat kejadian. Keadaan Bas Ekspress Delima cukup mengerikan. Terbalik, dan menghempap habis sebuah kereta Myvi. Bayangkan betapa laju bas itu sehingga boleh terbabas dan terbalik di lorong bersebelahan. Habis semua disapunya. Even the highway dividers can't stop the bus! 

Photobucket
gambar H.Metro punya ok?
Adoyai, Myvi yang tak bersalah ini jadi mangsa
Please, please lah driver bas ekspress..bawak la slow sikit


Pagi ini di pejabat, seorang rakan ofis turut berada di tempat kejadian lebih kurang pukul 8 malam semalam. Sangkut dalam kesesakan selama lebih 3 jam. Dia cerita nampak darah di jalan, bas dan kereta yang remuk, kaca bertaburan, dan macam-macam lagi. Memang ngeri (tengok di TV pun sudah ngeri, apa lagi kalau betul-betul di sana). Gambar lebih jelas di tempat kejadian boleh lihat di blog bro Sham Ondscene ok?

Apa pun, asalnya aku cuma nak tekankan kuasa internet dan semalam Twitter memang terbaik. Cepat sampaikan info dan kalau tak kerana satu tweet dari member aku tu (yang kebetulan lalu di tempat kejadian), sudah tentu aku tak tahu dan tak mungkin ambil tahu tentang tragedi semalam (maa, ofkos lepas baca paper hari ini mesti tahu juga, tapi terlambat la kan?).

At least that news membuatkan aku berhenti melayan pelbagai tweet tentang kek sebesar roket di kayangan itu. heeee

Photobucket
Boley jer, no SPAMs oktqvm?

p/s : sekali lagi ucapan takziah kepada keluarga mangsa-mangsa kemalangan. rasanya list nama sudah ada. warga asing pun terbabit sekali..mungkin yang naik van tu kut

11 Maut Kemalangan Dekat Simpang Empat

Just before rancangan mengarut di TV3 tadi aku perasan kat timeline ada member tweet yang dia sangkut dalam kesesakan di arah selatan PLUS Highway. Ada eksiden melibatkan 2 buah bas ekspress (lagi-lagi bas!). Dia siap mention nampak mayat bergelimpangan atas jalan.

Checked online papers dan rasanya tadi buletin utama sempat update terkini yang memang betul-betul berlaku kemalangan berhampiran Pedas Linggi/Simpang Ampat. Based on info 10 maut dalam kemalangan tersebut.

This could be another tragedi melibatkan bas ekspress. Aku agak bas itu tentu laju and went out of control. (hmm fact is most of the buses kat Malaysia ni memang tak reti pandu ikut had laju, kan?). Waiting for more info on the news. Hopefully tidak melibatkan lebih ramai nyawa.

Takziah kepada mangsa yang terlibat dalam kemalangan terbabit.

+ + + + + + +

Photobucket
photo credit to mStar Online


Update 11pm : 12 Maut, lebih 40 cedera! Ada beberapa tweet dari rakan-rakan yang stuck dalam kesesakan teruk gila. Quote dari Mstar Online :
REMBAU: Seramai 12 orang maut dan lebih 40 lagi cedera dalam satu kemalangan membabitkan dua bas, sebuah van dan tiga kereta di Kilometer 223, Lebuh Raya Utara-Selatan berhampiran plaza tol Simpang Ampat di sini petang Ahad.
Polis berkata kejadian berlaku pada kira-kira 6.40 petang apabila sebuah bas ekspres yang menuju ke Kuala Lumpur, gagal dikawal lalu melambung dan memasuki laluan bertentangan.
Drive carefully guys. Even if we drive careful enough, please be aware of our surroundings. Tak boleh jangka bila bas pun boleh terbabas ke opposite lane. Errghhh can't imagine. Malang surely tak berbau. To those stuck in the traffic jam, please be patient. Biar lambat asal selamat.

Go check on Youtube, ada juga yang sudah upload video from the scene. Malas nak tayang kat sini, sebab terlalu tragis. Even the person (recording the video) didn't allow his children to watch.


SOURCE : TheStar, Ondscene, Mstar (check them out for latest updates)

Saturday, August 28, 2010

Musim Raya : Mercun dan Bas Ekspress


Satu peringatan yang selamba dari Ustaz Kazim Elias. Video tazkirah dari beliau
sangat best dan bertepatan dengan musim perayaan sekarang. Layan..zassss!

Related Posts with Thumbnails