Monday, October 29, 2012

PROTON + HONDA = ?

Photobucket


Nampaknya terdapat perkembangan drastik dalam isu rakan strategik pengeluar kereta nasional, PROTON. Hari ini begitu kencang dilaporkan di akhbar tentang ura-ura PROTON bakal mengikat perjanjian dengan rakan strategik dari negara matahari terbit. Antara calon-calon yang disebut awal pagi tadi termasuklah SUZUKI, NISSAN, TOYOTA dan HONDA.

Terbaru, lewat petang tadi laman Paultan.org ada melaporkan yang PROTON sudahpun mencapai persetujuan dengan HONDA sebagai rakan strategiknya. Menurut laporan awal, perjanjian itu ada meliputi perkongsian teknologi, platform dan kemudahan fasiliti. 

Apakah kemungkinan PROTON bakal mendapatkan kepakaran dari HONDA untuk membangunkan enjin terbaru? Kita masih menantikan pengumuman rasmi dari kedua-dua pihak tentang perkembangan ini.


Tuesday, October 16, 2012

Untuk Tiga Hari vs Sayang

Baru-baru ni timbul satu isu berkait dengan dialog dalam filem arahan Afdlin Shauki, Untuk Tiga Hari. Boleh rujuk laporan berita sumber Utusan Online

Boleh tonton trailer filem tersebut, dan dialog yang diungkap oleh Rashidi Ishak seperti berikut :



"Kita kahwin untuk tiga hari, Affin akan pegang pada janji Affin, hari kedua mesti kena bersanding, lepas itu selepas selesai majlis perkahwinan, hari ketiga, kita minta cerai"

Tapi isu itu sudah reda. Filem Untuk Tiga Hari tetap mendapat pujian dan seperti biasa filem arahan Afdlin Shauki pasti menarik. Dah mula ditayangkan di Astro First pun. Boleh lah langgan kalau belum tonton lagi.

Sekarang ni aku nak persoalkan tentang satu lagu yang makin popular pulak sejak akhir-akhir ni. Lagu dari kumpulan Ungu bertajuk "Sayang". Macam best je tajuk apatah lagi Ungu yang nyanyikan. Mesti HIT punya.

Cuma bila dengar chorus lagu tu, aku teringat balik kes dialog filem Untuk Tiga Hari. Sebab apa? cuba tengok bahagian chorus lagu ni sambil-sambil layan youtube.



Entah harus darimana ku memulai kata-kataku
Resah gelisah tak menentu, dari jauh lubuk hatiku
Bukan, bukan keinginanku tuk mencoba meninggalkanmu
Namun tak bisa ku jelaskan, aku takut menyakitimu

Berat rasanya, berat rasanya untuk
Ungkapkan kata meski melawan hati

Sayang maafkan aku ingin putus
Sayang maafkan kita harus putus

Persoalannya di sini :

Contohnya; Kalau nyanyi lagu tu dengan penuh emosi masa tengah driving petang-petang sambil isteri ada kat sebelah, apakah jatuh talak sebab seolah-olah nak mintak putus macam dalam lirik tu? Kena pegi Jabatan Agama tak? Apa korang rasa? Bahaya tak lagu yang mengandungi lirik-lirik macam ni? Jelas sungguh nak "putus".

Monday, September 24, 2012

Why Maybank should give me tickets to Legoland

Photobucket
photo via google images
Photobucket

One of the highlights last week was the official opening of LEGOland Malaysia; the first LEGOland theme park in Asia. The 30.7 hectares theme park is located in Nusajaya and it's the sixth worldwide (Yay Malaysia!). Obviously I've never been to a LEGOland theme park before, but I can imagine lot's and lot's of lego bricks there. Of course, one of the biggest LEGO replica built at the theme park is our own Twin Towers.

Photobucket

Photobucket


Not sure about kids nowadays (especially during the tech toys era with smartphones, tablets etc), LEGO was among the toys I've played during my childhood. LEGO definitely has influenced our lives across the world and brings out our creativity. I've read somewhere that people who play with LEGO are using their constructive skills, which also brings out imagination, role playing and learning skills. No wonder our generation are creative! (heh, angkat bakul)

LEGO influences the lives of people across the world by bringing out their creativity at a very young age to an adult. People who play with LEGO bricks are using their constructive skills to create LEGO creations. It also brings out imagination, role playing, and learning.

So last week, when I was checking my account balance with M2U (calculating, planning on the going to LEGOland :P) I saw this promotion/contest advertisement.

Photobucket
FREE tickets!! FREE tickets!! 

OMG, OMG. Maybank is giving out free tickets to LEGOland!!! Free tickets! I repeat, FREE TICKETS to LEGOland Malaysia!! Who could resist free offerings??? Then I checked out how to participate;

Photobucket

So why Maybank should give me tickets to LEGOland?? Because I want to expose my 2 year old son to the magical world of LEGO. I want him to enjoy the unlimited open-ended possibilities with the LEGO bricks. There is more than one way to play with a set of LEGOs. In fact, the name LEGO came from a Danish phrase "Leg Godt" which means "Play Well". I'm really looking forward getting my son his first LEGO sets and hopefully it can help with his sorting skills, fine-motor development and also how to think in 3 dimensions (sounds bogus huh?). 

I may sound a bit "out-dated", but I prefer my son to play toys that he can actually touch, see and feel rather than spending hours playing games on a smart phone or tablet (which is also a reason why children nowadays wears spectacle at very early age).

Anyway, when the time comes, I'm definitely will be heading to LEGOland sooner or later with my family to experience the world of LEGO at LEGOland Malaysia. And do remind me to wear this t-shirt when that day comes.

Photobucket
Play On, Play On, Play On!

+   +   +   +   +   +   +


Just for reference :
Ticket price to LEGOland Malaysia :
1-Day Ticket (advance 7 days booking);
Adult : RM140
Children (3-11yo) : RM110
(RM105 & RM75 if purchased online)

1-Day Ticket (open date - valid 6months);
Adult : RM140
Children (3-11yo) : RM110

all photos source from google images except last photo

Related Posts with Thumbnails