Tuesday, August 30, 2016

Proton Persona Generasi ke-2

23 Ogos baru-baru ini Proton telah melancarkan model terbaru mereka iaitu Proton Persona. Ini adalah generasi kedua selepas model pertama dilancarkan hampir 9 tahun lepas. Selepas beberapa fasa minor change, kali ini Persona muncul sebagai FMC (full model change) dan sekaligus diletakkan dalam segmen-B berbanding sebelum ini. Bermakna Proton sedang melakukan streamline pada line-up produk. Jadi Persona baru ini tidak akan overlap dengan Preve yang bersaing dalam segmen-C.

Berbalik kepada Persona baru, saya telah pun berpeluang memandu uji variant premium pada Sabtu lepas. Berikut adalah ulasan ringkas saya.


 photo side profile.jpg

Styling/Rekabentuk
Persona kali ini direka berdasarkan platform Iriz yang sedia ada. "Top Hat" atau luaran semuanya direka baru untuk model sedan ini. Kalau tak silap saya, hanya front fender dan pintu hadapan sahaja yang di-carry over dari Iriz. Muka depan berbeza dari Iriz dengan headlamp serba baru dan dipadankan dengan chrome lining yang bersambung top mark Proton. Ini dah menjadi trend styling sekarang dan boleh dilihat pada model Civic baru dan juga Perodua Bezza. Cuma saya tidak berapa berkenan pada design rim tayar yang saya rasa tak matching dengan overall design kereta ini.

Praktikaliti
Pembuat kereta sekarang seolah-olah berlumba untuk menghasilkan kereta yang mempunyai ruang simpanan besar. Perodua Bezza dengan 508L, dan Persona baru pula tampil dengan 510L ruang simpanan. Walaupun dari luaran nampak kecil, tetapi ruang simpanan yang agak dalam merupakan satu kelebihan Persona kali ini. Saiz ruangan ini jauh lebih besar daripada model generasi pertama. Tempat duduk amat selesa, apatah lagi carry over design daripada Iriz. Bench seat (kerusi penumpang belakang) sedikit panjang berbanding Iriz pada pendapat saya. Ini mungkin untuk memberi keselesaan kerana Persona disasarkan untuk keluarga kecil.

Enjin/Kuasa/Transmisi
Persona menggunakan enjin yang sama dengan model Iriz iaitu 1.6L VVT yang memberikan penggunaan minyak 6.1L/100km (untuk model CVT, 5.6L/100km untuk manual standard) pada kelajuan malar 90km/h. Persona juga dilengkapi dengan ECO assist lamp, yang akan menyala apabila dipandu dalam keadaan malar antara 90km/h dan 100km/h. Ketika pandu uji, saya berpuas hati dengna prestasi enjin. Tidaklah hebat seperti enjin turbo, tetapi memadai untuk pemandu biasa seperti saya. Transmisi PUNCH CVT kali ini lebih refined, lebih senyap daripada model-model sebelum ini seperti Saga FLX, Preve, Suprima, dan Iriz. Pecutan juga lebih stabil, enjin tidak mengaum seperti Iriz. Dan yang paling saya kagum, keadaan kabin yang senyap ketika idling, dan ketika memandu. Proton Persona boleh dikatakan on-par dengan kereta lebih mahal seperti Honda City dan Toyota Vios.

Safety
Ini tidak dapat dinafikan lagi, Proton sudah mula mendengar rintihan pengguna. Seperti Iriz, Persona juga dilengkapi safety features untuk semua variant. Kerangka REES dengan HPF, ESC, ABS, EBD, TCS, HHA, BA dan SRS airbag semua ada. Cuma untuk model premium saja dilengkapi dengan 6 airbag manakala yang lain hanya 2 airbag. Terdapat juga sensor depan dan belakang, serta reverse camera untuk model premium. Pada saya pada harga bawah RM60,000, ini adalah kereta yang serba lengkap dengan sistem keselamatan dan berbaloi dengan harganya. Jika sayang nyawa, inilah kereta dengan nilai terbaik.

Kesimpulan
Setiap kali Proton melancarkan model baru, saya tidak pernah gagal untuk ke showroom dan test drive. Dan pada pendapat saya, Proton Persona adalah model yang terbaik pernah dihasilkan oleh Proton. Kabin yang senyap, features yang cukup mantap, handling yang baik, jimat minyak dan rekabentuk yang cantik. Ditambah dengan 5 tahun warranty, pada saya cukup berbaloi. Harga dari RM46,350 ke RM59,800

0 feedbacks:

Post a Comment

Sila komen dengan bernas dan pandangan korang amatlah dialu-alukan

Related Posts with Thumbnails