Showing posts with label Japanese Food. Show all posts
Showing posts with label Japanese Food. Show all posts

Monday, June 27, 2011

メロンパン (Roti Melon) Paling Cool

Photobucket

way to go Afro!


Monday, May 17, 2010

Japan : The Strange Country | Video Menarik Tentang Jepun

Entri santai malam ini. Biasalah nak kerja esok pagi mood tak berapa baik. Kali ini kita tengok satu video yang dibuat oleh Kenichi Tanaka. Video mengenai negara Jepun. Dalam bentuk presentation yang menarik. Segala isi video ini dibuat berdasarkan pandangan warga luar mengenai negara Jepun. Mungkin ada sedikit percanggahan fakta, tetapi ada kebenarannnya. Apa pun, enjoy video ini. Jepun memang sebuah negara yang pelik!


source : youtube

p/s : Jangan lupa segmen Nihongo 101 di FTN. Belajar bahasa Jepun sikit-sikit.

Friday, May 7, 2010

Japan 101 : Takoyaki, Okonomiyaki dan Banyak Lagi

Satu contoh set Washoku. Lengkap dengan sushi dan tenpura

Konbanwa! Selamat malam. Kali ini aku nak ubah selera sikit. Bukan belajar bahasa Jepun, tapi aku nak perkenalkan serba sedikit makanan orang Jepun kepada semua. Makanan Jepun di sebut "Washoku" atau dalam tulisan Jepunnya 和食. Boleh dikatakan makanan yang aku nak senaraikan ini ialah antara makanan kegemaran aku ketika belajar di Jepun dulu. Sudah tentu menu pilihan agak terhad, disebabkan tidak boleh makan daging (di kedai). Tetapi semua ini aku pilih yang tidak berdaging, semuanya seafood.

Kalau tak silap aku, kesemua menu ini boleh didapati di restoran-restoran Jepun di Malaysia. Rasanya mungkin ada sedikit beza, tetapi bolehlah nak menyamai selera orang Jepun. Ketika di Jepun dulu, ada kalanya aku dan rakan-rakan cuba masak sendiri di rumah menu-menu ini (cuba jaya), sebab nak merasa "versi" berdaging. Jadi kalau nak yang halal, kenalah masak sendiri.

Jom kita tengok 5 makanan kegemaran aku

Related Posts with Thumbnails