Wednesday, March 21, 2012

Teknologi Hot Press Forming Dalam Struktur Proton P3-21A : Teaser Video


Satu lagi feature menarik untuk PROTON P3-21A ini dipersembahkan dalam bentuk teaser video. Kali ini fokus kepada teknologi baru yang diterapkan dalam struktur/chasis model P3-21A ini yang diberi nama REES (Reinforced Safety Structure). PROTON merupakan OEM pertama di Asia Tenggara yang memiliki fasiliti untuk teknologi Hot Forming Press ini.

Secara mudah, Hot Forming Press ini ialah proses dimana boron-based metal sheet dipanaskan sehingga suhu 900 darjah (untuk proses Austenitization - sorry aku dah lupa term BM) dan diikuti oleh proses penyejukkan (quenching) untuk memastikan mechanical properties tercapai. Melalui proses ini, metal sheet yang pada asalnya 340MPa~480MPa akan berubah sehingga 1500MPa (3 kali ganda lebih kuat).

Advantage dari penggunaan HPF dalam struktur kereta sudah tentunya dari segi keselamatan (crash part), dan dapat mengurangkan faktor "springback" dalam forming metal parts. Teknologi ini sudah lama diguna oleh car maker di Eropah terutamanya Volvo, BMW dan Mercedes. Dan kali ini PROTON buat pertama kalinya mengaplikasi teknologi ini didalam model P3-21A.

Percayalah cakap aku kalau aku kata, part HPF ni kalau di ketuk dengan hammer pun tak kemek, drill pun tak berlubang. Ketuk saja-saja dengan tangan pun SAKIT berbanding normal steel. Ini serius tak tipu ok. Jadi aku berani kata, structure wise model ini boleh diletakkan setanding dengan BMW, Merc dan lain-lain.

Selain penggunaan HPF, P3-21A juga mempunyai 4 airbags disamping active headrest. Dipadankan lagi dengan ABS, EBD, dan ESC. 

0 feedbacks:

Post a Comment

Sila komen dengan bernas dan pandangan korang amatlah dialu-alukan

Related Posts with Thumbnails