Saturday, May 8, 2010

Yang Mana Satu Pilihan Kalbu


Bila tiba bab memilih kediaman, ramai yang sukar membuat pilihan. Sama ada mahu menduduki apartment/condominium atau rumah atas tanah (sudah tentu lah rumah teres). Ada pelbagai pro dan kontra bila melihat kepada dua jenis kediaman ini. Ini yang sempat aku fikirkan. Mungkin ada pendapat korang yang berbeza dan lebih baik dari aku. Buat masa ini, aku menginap di sebuah apartment. Sudah lebih 3 tahun, dan keinginan untuk tinggal di rumah atas tanah sudah mula bermain-main di fikiran.

Di sini aku senaraikan apa yang aku rasa pro dan kontra bila tinggal di apartment dan rumah.


Pro :
Senang nak mengurus rumah
Ada pengawal keselamatan
Banyak fasiliti (dobi, kedai runcit, surau etc)
Harga lebih murah

Kontra :
Parking jauh, masalah setiap kali pulang membeli belah
Masa menunggu lif yang lama
Kereta berpanas sentiasa
Tiada ruang untuk kereta kedua untuk parking
Masalah bila ahli keluarga, kawan-kawan melawat (parking)



Pro :
Luas, bilik yang besar
Garaj untuk kenderaan
Dapur yang selesa
Lebih privasi berbanding apartment

Kontra :
Harga yang mahal
Maintanence tinggi
Faktor keselamatan (lebih banyak tingkap,pintu)


Okay. Aku nak berkongsi satu video yang aku dapat dari youtube tentang seorang designer Hong Kong, Gary Chang yang berjaya membuat transformasi apartment kecilnya yang bersaiz 330 kaki persegi (lebih kecil daripada saiz apartment aku), kepada apartment dengan 24 bilik! Lihat kreativiti arkitek Gary Chang ini.



Hebat bukan? Dia berjaya menggunakan ruang yang sempit dengan begitu kreatif sekali. Semuanya ada di dalam ruang apartmentnya. Kagum!!

SOURCE : Dah cuba FormSpring FTN? Malu bertanya sesat dalam blog!

Related Posts with Thumbnails