Pages

Monday, November 17, 2014

Sembang Kereta : Dah pandu-uji Proton Iriz?

Kali ini Proton Design menang dengan rekaan Iriz yang menawan
(gambar sumber Google)

Proton Iriz baru saja dilancarkan beberapa bulan lepas. Walaupun tak berapa nampak sangat kat atas jalan, tapi berapa ramai dah pergi pandu uji kereta terbaru keluaran Proton ini? Mungkin salah satu sebab ialah harga premium model ini berbanding dengan kompetitornya iaitu Perodua. Walaupun berlainan segmen, Perodua Axia yang dilancarkan dalam bulan yang sama lebih mendapat sambutan. Tetapi bagi mereka yang mementingkan pemanduan yang mantap serta pakej keselamatan yang tinggi, sudah tentu akan memilih Proton Iriz.

So, macamana agaknya feel memandu kereta ini?

Penulis (perasan tulis segmen auto dalam suratkhabar) dah mencuba dua varian kereta ini. Pertama sekali memandu 1.3 (Executive) Manual dan kemudiannya 1.6 (Premium) CVT. Tak perlu ulasan panjang lebar, biar dirumuskan terus.
  • Handling tip-top. No doubt about it. Proton memang champion bab handling ini. Rasanya a whole lot better than Japanese make, but just a bit behind the continental/european big names.
  • Safety diutamakan across all range. Tahniah Proton kerana pertama kali membuat model dengan ciri-ciri keselamatan ABS, EBD, ESC etc untuk kesemua varian. 5 star Asean NCAP, dan tak lama lagi pastinya mendapat Australia NCAP 5 bintang insyaAllah.
  • Kemasan yang semakin baik, gap antara panel much better than all previous model. Fit and finish wajar mendapat pujian. 
  • Entertainment unit berteras android. Kaki program/handphone mesti gatal nak godam dan install macam-macam apps kat sini. 
  • USB charger 2 ketul untuk varian executive & premium. Ini satu yang tak pernah di offer oleh mana-mana manufacturer sebelum ini. Total ada 3 USB slot (1 untuk connect dengan entertainment unit, 2 lagi untuk charge)
  • Seat yang cukuppppp selesa. No complaint about that.

Walaubagaimanapun, ada beberapa tempat perlu improvement. Sudah pasti, tak akan ada satu kereta yang 100% perfect. So ini antara point yang harap dapat improve in next model
  • NVH is ok. Cruising speed boleh dikatakan senyap. Tapi bila kita push engine untuk overtake akan dengar sikit mengaumnya. Satu lagi NVH dekat area CVT gearbox. Untuk Manual tak ada masalah.
  • Luggage space terhad. Of course kita perlu faham, untuk dapat good interior space (leg room untuk rear passenger) terpaksa korbankan sikit luggage space. But still adequate untuk weekend travelling. 4 biji beg hand-carry size boleh muat.



Ruang dalaman 1.6 Premium CVT
(gambar sumber Google)

Seat yang sangat selesa untuk pemanduan jauh
(gambar sumber Google)

Apa pun, Proton Iriz memang membuka mata banyak pihak dan menunjukkan bahawa Proton mahu kembali menjadi yang terbaik seperti dahulu. Sebab itu pihak pengurusan Proton menganggap model ini sebagai "Game Changer" dan mampu membawa Proton kembali bertaut di hati rakyat. 

Kepada yang belum mencuba Proton Iriz, janganlah malu dan segan. Walaupun belum terbuka hati nak memiliki sebuah kereta Proton, sedikit sebanyak persepsi anda terhadap kemampuan Proton akan berubah selepas memandu uji kereta ini.


No comments:

Post a Comment

Sila komen dengan bernas dan pandangan korang amatlah dialu-alukan